چکیده:
بعضی از آموزههای دینی علیرغم بنیادی بودن و اهمیت خاص در سلسلهی معارف اسلامی، متاسفانه کمتر به چشم آمده و مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند. شاید بتوان مقولهی «حیا» را مهمترین از این نوع آموزههایی دانست که مورد کممهری اندیشمندان و صاحبنظران اسلامی قرار گرفته است؛ بهخصوص در این دوران که به حق عنوان «دوران بیحیایی» را بر آن میتوان نهاد. در این مقاله سعی بر آن شده است تا علاوه بر ارایهی تعریف جدیدی از «حیا»، جایگاه والای آن در آیات و روایات بررسی گردد. در ادامه به کالبدشکافی پیکرهی «حیا» پرداخته میشود تا از رهگذر آن دقیقتر و عمیقتر بتوان به اثرات و تاثیرات آن بر رفتار متقابل فرد و جامعه پرداخت. از دیگرسو فقدان حیا که در اصطلاح «وقاحت» نامیده میشود، در نزد فرد و جامعه مضرات جبران ناپذیری دارد که مطمح نظر نگارنده بوده است. با شناخت کامل از جایگاه رفیع «حیاء» و پی بردن به اینکه فقدان و کمبود صفت محوری فوق در افراد جامعه چه آسیبهای اساسی بر پیکرهی جامعه دینی در نهادهای مختلف آن وارد میسازد، حساسیت و به تبع آن تلاش در جهت ارتقاء سطح حیامندی در ابعاد فوقالذکر ایجاد میشود؛ و این تلاش در قالبهای پژوهشی و آموزشی تجلی مییابد. تحقیقات نظری و کاربردی پژوهشگران متعهد در کنار آموزشهای عمومی و خصوصی توسط مجریان متخصص و متدین، فضای جامعه را سرشار از حیا و شرم حضور در محضر حقتعالی خواهد نمود.
Some religious teachings, unfortunately, are less visible and analyzed despite the fundamental and special significance in the Islamic knowledge. It should be noted that perhaps pudency (modesty) as the most important of these kinds of doctrines, has been neglected by most experts and scholars of Islam, especially during this period, which could be called the “brazen era”. In this article, the supreme position of “Haya” or pudency (modesty) in English is examined as well as providing a new definition of this term. Then, this term “Haya” is meticulously analyzed, in order to more precisely and deeply understand its effects on the reciprocal interactions of the individual and society. Otherwise, the lack of modesty, which is called “insolence”, has an irreparable damage to the person and society in the writer’s opinion. Being aware of the supreme position of “Haya” and the fact that lack of this feature among people and in the community causes the fundamental damage to the structure of the religious community in different parts, the sensitivity and, consequently, efforts to improve the level of modesty in the aforementioned aspects are created; this effort is manifested in research and teaching formats. Theoretical and applied researches of dedicated scholars, along with public and private education by expert practitioners and religious scholars will make a good atmosphere in the society abundance of the pudency (modesty) and shame of attending to the righteous God.