چکیده:
در بخشی از مقاله قرآن دایره المعارف کوتاه اسلامیShorter Islamic Encyclopedia به زبان انگلیسی، (قسمت ۷ و ۸، ص ۲۷۷ و ۲۷۸) نویسنده به بیان موقعیت قرآن هنگام رحلت رسول الله؟ ص؟ پرداخته و مینویسد: وضعیت قرآن در آن زمان به طور دقیق مشخص نیست. برخی از روایات بر اینکه قرآن به صورت کامل (مجموعه نهایی) جمع نشده بود دلالت دارد در حالکیه برخی از روایات بیان میکنند که بخش زیادی (نه همه) از قرآن در آن زمان نوشته و ثبت شد.
پس از رحلت پیامبر؟ ص؟ به سبب از دست رفتن بسیاری از قراء، عمر بن خطاب، ابوبکر را وادار به جمع قرآن کرد. در نهایت مجموعهای با سرپرستی زیدبن ثابت فراهم آمد که نزد ابوبکر بود و پس از او به عمر و سپس به حفصه داده شد. در انتهای مطلب، نویسنده مینویسد: اگر این مجموعه ماخذ و معتبر بوده، چرا به حفصه سپرده میشود. این مقاله ضمن ترجمه این مقاله به نقد آن پرداخته است.
روش این تحقیق به صورت گردآوری اطلاعات از طریق کتابخانهای و تبیین آن توصیفی_ تحلیلی میباشد. موارد ذکر شده در متن دایره المعارف قسمت فسمت ذکر و نقد آن بیان شده است.
In a part of Quran essays shorter Islamic Encyclopedia in English, the writer has written about the pertinence of Quran during the prophets decease and says: the pertinence of Quran is not specific in that time. Some quotations are attributed to the fact that Quran as a complete collection (the last version) had not been gathered, whereas some quotations state that the most parts of it (not all of them) were written and noted in that time. After prophets decease, because of loosing lots of reciters, Omar ebn khatab made the Aboubakr collect the Quran. Finally, a collection had been gathered under supervision of Zeid ebn Sabet which was given to Aboubakr and after him, to Omar and then Hafase. In the end, the writer utters: if this collection was either valid and original, why would it be given to Safihe. This article is transferring this essay and criticizing it too. The method of this research is gathering the information in librarian style and the explanation is description analysis. The expressed items in Islamic Encyclopedia text are written and criticized.