چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ارضاء نیازهای بنیادین روانشناختی و خود شفقتورزی در پیشبینی قلدری دانش آموزان دبیرستانی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر و دختر دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 224400 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 380 نفر برآورد شد و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. جهت گرداوری اطلاعات از پرسشنامهی قلدری (پاچین و هیندوجا، 2011)، مقیاس ارضای نیازهای روانی بنیادی (لاگاردیا و همکاران، 2000) و مقیاس خود شفقتورزی (نف، 2003) استفاده شد. نتایج با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که خود شفقتورزی با قلدری رابطه منفی و معناداری داشت. از بین نیازهای بنیادین روانشناختی، ارتباط با دیگران و خودمختاری با قلدری رابطه منفی و معناداری داشت. درحالیکه بین شایستگی و قلدری رابطه معناداری مشاهده نشد. خود شفقتورزی، ارتباط با دیگران و خودمختاری بهطور معناداری قلدری را در دانش آموزان پیشبینی نمودند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد میشود که مداخلات روانشناختی و آموزشی مبتنی بر ارتقاء خود شفقتورزی و ارضاء نیازهای بنیادین روانشناختی بهمنظور کاهش قلدری دانش آموزان برگزار شود
The purpose of the present study was to investigate the role of satisfying basical psychological needs and self-compassion in predicting bullying in high school students. The research method is descriptive-correlational. The statistical population consisted of all male and female high school students in Tehran in the academic year of 1398-98 that were 224400 people. The sample size was estimated 380 using Krejcie and Morgan table and were selected by cluster random sampling. Data were collected using the Bullying Questionnaire (Pachin & Hinduja, 2011), the Psychological Needs Satisfaction Scale (Lagardia et al. 2000) and the Self-Compassion Scale (Nephi, 2003). The results were analyzed using Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis with Enter method. The results showed that self-compassion has a negative and significant relationship with bullying. Among the basic psychological needs, communication with others and autonomy have a significant negative relationship with bullying. However, there was no significant relationship between competence and bullying. Self-compassion, communication with others, and autonomy significantly predict bullying in students. Based on the findings of the present study, it is suggested that psychological and educational interventions based on promoting self-compassion and satisfying basic psychological needs be conducted to reduce bullying in students.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ٩ ، شماره ٢ ، شماره پياپي ٤٧، ارديبهشت ١٣٩٩ Rooyesh-e-Ravanshenasi,9(2), 2020 بررسي نقش ارضاء نيازهاي بنيادين روانشناختي و خودشفقت ورزي در پيش بيني قلدري دانش آموزان دبيرستاني The role of satisfying basic psychological needs and self-compassion in predicting bullying in high school students نسرين خدمتي Nasrin Khedmati Master of Arts, Department of Educational کارشناس ارشد،گروه روانشناسي تربيتي ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد Psychology, Islamic Azad University, اسلامشهر تهران ، ايران Islamshahr Branch, Tehran, Iran.
com چکيده Abstract The purpose of the present study was to investigate the هدف پژوهش حاضر بررسي نقش ارضاء نيازهاي بنيادين روان شناختي و role of satisfying basical psychological needs and self-خود شفقت ورزي در پيش بيني قلدري دانش آموزان دبيرستاني بود.
Ryan, Couchman &Deci بررسي نقش ارضاء نيازهاي بنيادين روانشناختي و خودشفقت ورزي در پيش بيني قلدري دانش آموزان دبيرستاني The role of satisfying basic psychological needs and self-compassion in predicting bullying in high school … محاسبه ضريب آلفاي کرونباخ براي کل پرسشنامه ٠/٨٤ و براي سه مؤلفه ي آن به اين شرح به دست آمد: نيازهاي خودمختاري ٠/٧٥، شايستگي ٠/٨٠ و ارتباط با ديگران ٠/٨٥، به دست آمد.
Pommier بررسي نقش ارضاء نيازهاي بنيادين روانشناختي و خودشفقت ورزي در پيش بيني قلدري دانش آموزان دبيرستاني The role of satisfying basic psychological needs and self-compassion in predicting bullying in high school … رفتارهاي انتقام جويانه و تکانشي خواهد شد (اصلاني و اسکندري، ١٣٩٧).