چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مثبتاندیشی بر انعطافپذیری شناختی و تابآوری مادران دارای کودکان با اختلال نقصتوجه-بیشفعالی در شهر تهران انجام شد. در یک طرح نیمهتجربی با پیشآزمون-پسآزمون، 30 نفر از مادران کودکان دارای اختلال نقصتوجه-بیشفعالی که به صورت در دسترس نمونهگیری شده بودند به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند. برای گروه آزمایش 7 جلسه 120 دقیقهای آموزش مثبتاندیشی اجرا شد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس انعطافپذیری شناختی دنیس و وندورال (CFI) و پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) بهره گرفته شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مثبتاندیشی میتواند در افزایش انعطافپذیری شناختی و تابآوری مادران تاثیر معنادار داشته باشد. بنابراین میتوان مثبتاندیشی را مداخلهای موثر برای افزایش انعطافپذیری شناختی و تابآوری مادران کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه-بیش فعالی دانست.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of positive-thinking education on cognitive flexibility and resiliency in mothers of children with attention deficit/hyperactivity disorder in Tehran. In a semi-experimental with pretest- posttest design, 30 mothers of children with attention deficit/hyperactivity disorder were sampled using the convenience method and randomly assigned into experimental and control groups. For the experimental group, For the experimental group, 7 sessions were performed for 120 minutes of positive thinking training. The data were collected using Denis and Vendoral cognitive flexibility scale (CFI) and the Conner and Davidson Resilience Questionnaire (CD-RISC). Data were analyzed using multivariate covariance analysis. The results of this study showed that positive thinking education has a significant effect on cognitive flexibility and resilience of these mothers. Therefore, positive thinking education can be considered an effective intervention to increase the cognitive flexibility and resilience in mothers of children with attention deficit/hyperactivity disorder.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ٩ ، شماره ٢ ، شماره پياپي ٤٧، ارديبهشت ١٣٩٩ Rooyesh-e-Ravanshenasi,9(2), 2020 اثربخشي آموزش مثبت انديشي بر انعطاف پذيري شناختي و تاب آوري مادران داراي کودکان با اختلال نقص توجه _بيش فعالي The Effectiveness of Positive Thinking Education on the Cognitive Flexibility and Resiliency in mothers of children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder محبوبه حسين عليزاده (نويسنده مسئول ) Mahboobeh Hosseinalizadeh * کارشناسي ارشد مشاوره ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران غرب ، تهران ، M.
چکيده Abstract The aim of this study was to investigate the اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي آموزش مثبت انديشي بر effectiveness of positive-thinking education on انعطاف پذيري شناختي و تاب آوري مادران داراي کودکان با اختلال cognitive flexibility and resiliency in mothers of children with attention deficit/hyperactivity نقص توجه -بيش فعالي در شهر تهران انجام شد.
نوع مقاله :پژوهشي دريافت : خرداد ٩٨ پذيرش : فروردين ٩٨ ويرايش نهايي : ارديبهشت ٩ اثربخشي آموزش مثبت انديشي بر انعطاف پذيري شناختي و تاب آوري مادران داراي کودکان با اختلال نقص توجه Bبيش فعالي The Effectiveness of Positive Thinking Education on the Cognitive Flexibility and Resiliency in mothers of … مقدمه اختلال نقص توجه -بيش فعالي (ADHD)، يک اختلال روان پزشکي است که کودکان پيش دبستاني تا بزرگسالان سراسر جهان را مبتلا کرده و مشخصه آن الگوي کاهش پايدار توجه و افزايش تکانشگري و بيش فعالي است که طي آن تخريب قابل توجهي در کارکرد تحصيلي و نيز موقعيت هاي بين فردي و اجتماعي ايجاد ميشود.