Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی و انتخاب بالاترین عوامل رضایت‌مندی کارکنان سازمان با به‌کارگیری روش‌های ANP و همبستگی (مطالعه موردی یکی از یگان‌های نهاجا)

نویسنده:

نویسنده مسئول:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (16 صفحه - از 281 تا 296)

چکیده:

نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که عوامل متعددی در سازمان‌های مختلف موجب افزایش یا کاهش میزان رضایت شغلی در کارکنان می‌گردد. این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی – پیمایشی است جامعه آماری در این تحقیق 142 نفر بود پرسشنامه به کار گرفته‌شده پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی JDI بوده که روایی و پایایی آن تأیید گردیده است. همچنین آزمون پیرسون و آزمون t تعمیم‌یافتگی نتایج تأیید گردید.در این تحقیق، با دو روش پیمایشی برای شرایط واقعی و تحلیل شبکه‌ای برای شرایط ایده آل حاصل گردید و با یکدیگر مقایسه شدند (شکل 3). عوامل اصلی رضایتمندی در سازمان یادشده عبارت‌اند از: همکاران، شغل و ماهیت کار، مدیر و سرپرست، امکانات و شرایط کار، مسیر شغلی و ارتقاء، شخصیت، فرهنگ و جوسازمانی و حقوق و مزایا. ارزیابی نتایج نشان می‌دهد که میزان رضایتمندی کارکنان در سازمان مورد بحث خوب است. لیکن مدیریت ارشد سازمان جهت افزایش رضایتمندی می‌بایست بر بالا بردن میزان حقوق و مزایا به‌عنوان اولین فاکتور و افزایش توان مدیریت و سرپرستی به‌عنوان دومین عامل تلاش نماید.

Studies have shown that several factors can help organizations increase or decrease in employee job satisfaction. The investigation regarding the purpose and terms of descriptive - survey population was 142 in this study, job satisfaction questionnaires used in JDI questionnaire which its validity and reliability have been confirmed. Pearson's test and t-test results confirm the generalization of secondary and minor creature of the study, with two real conditions survey and network analysis for ideal conditions were obtained and were compared (Figure 3). The main factors of satisfaction in these organizations include: colleagues, occupation and nature of work, managers and supervisors, facilities and working conditions, career paths and promotion, character, culture and organizational climate and benefits. Evaluation results show that the level of satisfaction of employees is discussed. However, senior management should raise the salaries and benefits in order to increase customer satisfaction and improve the management and supervision as the first factor as second attempt.

کلیدواژه ها:

رضایتمندی شغلی ،تعیین اولویت ،تحلیل شبکه‌ای ،روش ANP

priority ،Network analysis ،Job Satisfaction ،AHP


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.