Skip to main content
فهرست مقالات

تدوین و تبیین مدل بلوغ سرمایۀ فکری در دانشگاههای ایرانی

نویسنده مسئول:

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (14 صفحه - از 247 تا 260)

چکیده:

هدف: هدف محققان در این پژوهش، تدوین و ارائۀ مدلی برای مدل بلوغ سرمایۀ فکری در دانشگاههای ایرانی بود. روش: روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه‌پردازی داده‌بنیاد است و گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته انجام شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمی، نمونه‌گیری به روش نمونه‌گیری نظری با بهره‌مندی از تکنیکهای هدفمند و گلولة برفی است که بر مبنای آن، 29 مصاحبه با خبرگان صاحب صلاحیت صورت گرفت. یافته‌ها: دانشگاه ایرانی دارای میزانی از بلوغ‌یافتگی در خصوص سرمایه‌های فکری خود است. فشارهای محک‌زنی، تحول در اقتصاد دانشی، فشار محیط کسب‌و‌کار، مأموریت دانشگاههای نسل سوم و انگیزه‌های مدیریتی، انگیزه‌هایی‌اند که دانشگاه مبادرت به پیاده‌سازی و اجرای مدل بلوغ سرمایۀ فکری خود می‌کند. این مدل دارای 12 مؤلفه و پنج دامنه است. ابعاد ساختاری، هزینه‌های پیاده‌سازی، مدیریت عالی سازمان، جوّ سازمانی، ارزیابی، دانش و تجربۀ سازمانی و مقاومتهای درون‌سازمانی، متغیّرهای اثرگذار بر روند پیاده‌سازی مدل‌اند و می‌توانند سبب تسهیل یا ممانعت از اجرای موفق آن شوند. در صورت پیاده‌سازی مدل می‌توان انتظار توسعۀ شبکۀ تحقیق و توسعه، افزایش کارایی نظام آموزشی و پژوهشی، توسعۀ ساختار و تجاری‌سازی دانش را داشت. نتیجه‌گیری: بلوغ در سرمایه‌های فکری به منزلۀ الزامی مهم برای دانشگاههاست که می‌تواند زمینۀ لازم را در راستای بهبود عملکرد متناسب با نیازهای محیطی ایجاد کند.

The present article aims at developing a model for intellectual capital maturity model in Iranian universities. Method: The method of the survey is qualitatively based on Grounded theory, data gathering through semi-structured interviews and data analysis by Strauss and Corbin and paradigmatic modeling, sampling by theoretical sampling. It was based on 29 interviews with qualified experts. Results : The results of the research indicate that Iranian universities have some maturity regarding thiere intellectual capital. Benchmarking pressures, changes in the knowledge economy, business environment pressures, third-generation university missions, and managerial incentives are the motivations for the university to implement and implement its maturity model of intellectual capital. This model has 12 components of university image, managerial competencies, university culture, quality management, quality of technology, faculty competence, management philosophy, communication, research commercialization, university internationalization, intellectual property and student relationship management. The five domains include Primary, Repetitive, Defined, Managed and Optimized, and the five domains include Department, Faculty, University and National level. The steps that the university needs to take to implement the model include: planning, compensation, measurement, optimization of indicators and metrics, increasing intellectual capital awareness, intellectual capital measurement, intellectual capital reporting, integration and policy making, and strategy formulation. Implementation of intellectual capital maturity model occurs in contexts such as legal environment, stakeholder demands, community development, industry characteristics, environmental complexity and university independence.Structural dimensions, implementation costs, top management of the organization, organizational climate, evaluation, organizational knowledge and experience, intra organizational resilience are variables that influence the model implementation process and can facilitate or hinder its successful implementation. Finally, if the model is implemented, one can expect the development of a research and development network, an increase in the efficiency of the educational and research system, the development of a structure and a computerization of knowledge.Conclusion: Intellectual capital maturity is considered as an important requirement for universities which can provide the necessary ground for improving performance in line with environmental requirements.

کلیدواژه ها:

سرمایۀ فکری ،دانشگاههای ایران ،مدل بلوغ ،نظریۀ برخاسته از داده‌ها

grounded theory ،Intellectual capital ،Iranian universities ،maturity model


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.