Skip to main content
فهرست مقالات

شناسایی مولفه‌های شایستگی اساتید اثربخش از منظر آموزه‌های اسلامی(رویکردی به دانشگاه انقلاب اسلامی)

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (20 صفحه - از 295 تا 314)

چکیده:

هدف: اساتید اثر‌بخش، مربیانی‌اند که توانایی تعمیق یا تغییر در ساحتهای شناختی، عاطفی و عملکردی متربیان را در جهت حیات طیبه دارند. هدف از نگارش پژوهش حاضر، دستیابی به مؤلفه‌های شایستگی این اساتید از خلال رهنمودهای اسلامی بود. روش: روش این پژوهش، تحلیلی- استنتاجی به شیوۀ تحلیل متن و جامعۀ پژوهش، کتب معتبر حدیثی از مکتب اهل بیت(ع) است. در این راستا، مؤلفه‌های اثربخشی از متن روایاتی که مستقیم یا غیر مستقیم ناظر بر آداب تعلیم و تعلم بود، استخراج و در قالب مفاهیم و مقولات طبقه‌‌بندی و الگوی مفهومی ارائه شد. یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان‌دهندۀ 27 مؤلفه در پنج حیطۀ نگرش، ارزش، دانش، منش و کنش از صلاحیتهای شناختی، عاطفی و وظیفه‌ای بود. نتیجه‌گیری: در مدل اسلامی نگرش و ارزش، لایه‌های زیرین شایستگی و دانش و منش و کنش، لایه‌های رویین به شمار می‌روند که هر یک متضمن زیرمقوله‌‌هایی از جمله: نگاه موهبتی و امانتی به علم، شوق به انسان‌سازی، کارامدی دانش، انگیزۀ الهی، اعتماد‌آفرینی، آزاد‌منشی، نقّادپروری، پرهیز از خود‌ستایی، اعتراف به عجز علمی و ... در اساتید اثربخش است.

Effective teachers are those who are able to change the cognitive, emotional and functional aspects of their students. The current study is an attempt to investigate the Islamic guidelines to the competency components of such teachers. Method: This analytical-deductive research is textual and sociological analysis of the authentic books of the Hadith of the Ahlul-Bayt School of thought. In this regard, the components of the effectiveness ofthe text of the narratives that were directly or indirectly related to the learning and teaching were extracted and presented in the form of conceptual concepts and categories. Results: The findings revealed 27 competencies in 5 areas: attitude, value, knowledge, behavior, and action which were of cognitive, emotional and functional qualifications. .Conclusion: In the Islamic model, attitude and value are infrastructural competencies while knowledge, behavior and character are the superstructural competencies. Also, each of them includes subcategories, such as: viewing knowledge as a blessing and gift, an enthusiasm for humanization, the effectiveness of knowledge, divine motive, creating trust, freedom, promoting critical thinking, avoiding arrogance, admitting academic insufficiency and etc. among effective teachers.

کلیدواژه ها:

آموزه‌های اسلامی ،اساتید اثربخش ،شایستگی‌های زیربنایی ،شایستگی‌های روبنایی

effective teachers ،infrastructure competencies ،superstructure competencies ،islamic guidelines


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.