Skip to main content
فهرست مقالات

مهارتهای مورد نیاز مدیران دانشگاه آزاد اسلامی

نویسنده مسئول:

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (14 صفحه - از 315 تا 328)

چکیده:

هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر، شناخت و رتبه‌بندی مهارتهای مورد نیاز مدیران دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. روش: روش تحقیق، اکتشافی و جامعۀ آماری آن، متخصصان موضوعی در دانشگاه آزاد اسلامی است. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامۀ محقق‌ساختهای است که دارای روایی محتوایی و پایایی مناسب بوده است. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تک‌نمونه‌ای استفاده شده است. یافته‌ها: مهارتهای مورد نیاز مدیران دانشگاه آزاد اسلامی شامل پاسخگویی، حفظ هویت دینی- ملی، فنّاوری اطلاعات و ارتباطات، روان‌شناختی، برنامه‌ریزی راهبردی، مدیریت زمان و جهانی و بین‌المللی شدن است و بیشترین میانگین مربوط به مهارت روان‌شناختی و کمترین میانگین مربوط به مهارت برنامه‌ریزی راهبردی بوده است. نتیجه‌گیری: مدیران دانشگاه آزاد اسلامی خود را برای پاسخگویی به مشتریان تجهیز کنند؛ ضمن بین‌المللی و جهانی بودن و استفاده از تجارب علمی دیگر کشورها، هویت فرهنگی- مذهبی خود را حفظ کنند؛ فرایندهای ادارۀ دانشگاه را مبتنی بر فنّاوری اطلاعات و ارتباطات تغییر دهند و با توجه به افزایش حجم فعالیت دانشگاه، به مدیریت زمان همت گمارده، برنامه‌های راهبردی تدوین کرده و مبتنی بر آن اقدام کنند.

The purpose of this research is to explore manager’s requisite Skills at Islamic Azad University. Method: The methodology of the research was exploratory. The statistical community includes all of the subject matter experts. The instrument of the research was made researcher questionnaire.The content validity of questionnaire provided by specialist. The reliability of questionnaire was equal (α=0.93). Data analyzed by test of KMO, Exploratory Factor Analysis, one sample t test. Results: The total results revealed that components are: responsibility, national- religious identity, ICT, psychological, strategic planning, counselor and supportive, time management and globalization and internationalization. Mean maximum was psychological skills and mean minimum was strategic planning. Conclusion: Directors of Islamic Azad University are equipping themselves to respond to customers, while maintaining international and international character and using the scientific experiences of other countries, maintain their cultural-religious identity, change the processes of university administration based on information and communication technology Given the increasing volume of university activity, they are committed to time management and formulate strategic planning and act on it.

کلیدواژه ها:

آموزش عالی ،مهارتهای مدیران ،دانشگاه آزاد اسلامی

Higher education ،Islamic Azad University ،managers skills


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.