چکیده:
هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر، شناخت و رتبهبندی مهارتهای مورد نیاز مدیران دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. روش: روش تحقیق، اکتشافی و جامعۀ آماری آن، متخصصان موضوعی در دانشگاه آزاد اسلامی است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ محققساختهای است که دارای روایی محتوایی و پایایی مناسب بوده است. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تکنمونهای استفاده شده است. یافتهها: مهارتهای مورد نیاز مدیران دانشگاه آزاد اسلامی شامل پاسخگویی، حفظ هویت دینی- ملی، فنّاوری اطلاعات و ارتباطات، روانشناختی، برنامهریزی راهبردی، مدیریت زمان و جهانی و بینالمللی شدن است و بیشترین میانگین مربوط به مهارت روانشناختی و کمترین میانگین مربوط به مهارت برنامهریزی راهبردی بوده است. نتیجهگیری: مدیران دانشگاه آزاد اسلامی خود را برای پاسخگویی به مشتریان تجهیز کنند؛ ضمن بینالمللی و جهانی بودن و استفاده از تجارب علمی دیگر کشورها، هویت فرهنگی- مذهبی خود را حفظ کنند؛ فرایندهای ادارۀ دانشگاه را مبتنی بر فنّاوری اطلاعات و ارتباطات تغییر دهند و با توجه به افزایش حجم فعالیت دانشگاه، به مدیریت زمان همت گمارده، برنامههای راهبردی تدوین کرده و مبتنی بر آن اقدام کنند.
The purpose of this research is to explore manager’s requisite Skills at Islamic Azad University. Method: The methodology of the research was exploratory. The statistical community includes all of the subject matter experts. The instrument of the research was made researcher questionnaire.The content validity of questionnaire provided by specialist. The reliability of questionnaire was equal (α=0.93). Data analyzed by test of KMO, Exploratory Factor Analysis, one sample t test. Results: The total results revealed that components are: responsibility, national- religious identity, ICT, psychological, strategic planning, counselor and supportive, time management and globalization and internationalization. Mean maximum was psychological skills and mean minimum was strategic planning. Conclusion: Directors of Islamic Azad University are equipping themselves to respond to customers, while maintaining international and international character and using the scientific experiences of other countries, maintain their cultural-religious identity, change the processes of university administration based on information and communication technology Given the increasing volume of university activity, they are committed to time management and formulate strategic planning and act on it.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: مهارتهاي مورد نياز مديران دانشگاه آزاد اسلامي شامل پاسخگويي، حفظ هويت ديني- ملي، فّناوري اطلاعات و ارتباطات، روانشناختي، برنامه ريزي راهبردي، مديريت زمان و جهاني و بين المللي شدن است و بيشترين ميانگين مربوط به مهارت روانشناختي و کمترين ميانگين مربوط به مهارت برنامه ريزي راهبردي بوده است .
نتيجه گيري: مديران دانشگاه آزاد اسلامي خود را براي پاسخگويي به مشتريان تجهيز کنند؛ ضمن بين المللي و جهاني بودن و استفاده از تجارب علمي ديگر کشورها، هويت فرهنگي- مذهبي خود را حفظ کنند؛ فرايندهاي ادارة دانشگاه را مبتني بر فّناوري اطلاعات و ارتباطات تغيير دهند و با توجه به افزايش حجم فعاليت دانشگاه، به مديريت زمان همت گمارده، برنامه هاي راهبردي تدوين کرده و مبتني بر آن اقدام کنند.
اين پرسشنامه بر اساس مؤلفه هاي برگرفته از نظريه هاي پاسخگويي و ايجاد اصلاحات آموزشي(ريورا، ١٩٩٤)، سازهانگاري در خصوص حفظ هويت فرهنگي(هاديان، ١٣٨٢)، پذيرش فّناوري(ديويس ،١ ١٩٨٩)، بهزيستي روانشناختي(ريف ،٢ ١٩٩٥)، برنامه ريزي راهبردي دانشگاهها(آساکول، ١٣٨٤)، خدمات مشاورهاي آموزش از راه دور(بريندلي و فيگ ،٣ ١٩٩٢)، مديريت زمان طبقه بندي انجام کارها(گيلبرت،٤ ٢٠٠١)، جهانيشدن آموزش عالي(آلتباچ و سلمي،٥ ٢٠١١؛ آلتباچ، ٢٠٠٣؛ هاتاکناکا، ٢٠٠٤) است .
بر اساس يافته هاي تحقيق پيشنهاد ميشود که مديران دانشگاه آزاد اسلامي خود را براي پاسخگويي به مشتريان تجهيز کرده و ضمن بين المللي و جهاني بودن و استفاده از تجارب علمي ديگر کشورها، هويت فرهنگي- مذهبي خود را حفظ کنند؛ فرايندهاي ادارة دانشگاه را مبتني بر فّناوري اطلاعات و ارتباطات تغيير دهند و با توجه به افزايش حجم فعاليت دانشگاه، به مديريت زمان همت گمارند.