Skip to main content
فهرست مقالات

طراحی و تدوین الگوی جامع دانشگاه کارآفرین با رویکرد فرا ترکیب

نویسنده:

نویسنده مسئول:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (18 صفحه - از 369 تا 386)

چکیده:

هدف: هدف از انجام این پژوهش، مطالعۀ نظام‌مند الگوهای نظری و پژوهشهای صورت گرفته با موضوع دانشگاه کارآفرین به ‌منظور تلخیص، طبقه‌بندی و تلفیق مؤلفه‌های آن بوده است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی با رویکرد کیفی فراترکیب است. بدین منظور، 114 مقاله برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها به روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی، مبتنی بر کدگذاری باز، محوری و انتخابی، بررسی شد. یافته‌ها: پس از کدگذاری، مؤلفه‌های دانشگاه کارآفرین در 15 مقولۀ عمده، 41 مفهوم و 181 کد، سازماندهی شدند و میزان اهمیت و اولویت هر یک از مفاهیم با استفاده از آنتروپی شانون تعیین شد. نتیجه‌گیری: مفاهیمِ نوع ساختار، فرهنگ حامی کارآفرینی، حمایت مدیریت از فعالیتهای کارآفرینانه، اهداف و راهبردهای کارآفرینانه، تجاری‌سازی دانش، برنامۀ درسی کارآفرینانه، معرفی کارآفرینان دانشگاهی به عنوان الگوی نقش، تشکیل مراکز بازاریابی، توسعۀ ارتباطات و شبکه‌سازی، بیشترین اهمیت و بالاترین رتبه‌ها را در بین مفاهیم دارند. در نهایت بر اساس مؤلفه‌های استخراج‌شده، مدل پیشنهادی ارائه شده است.

The purpose of this research is systematically studying of theoretical models and researches carried out on the subject of entrepreneurial university in order to summarize, classify and integrate its components. Method: This study is an applied research with a meta-synthesisqualitative approach. For this purpose, 128 articles were analyzed for collecting and analyzing data using an inductive qualitative content analysis approach based on open, axial and selective coding. Results: Following coding, the components of entrepreneurial university were organized in 15 main categories, 44 concepts and 293 codes, and the significance and priority of each concept was determined using Shannon entropy. Conclusion: Based on the findings of the research, the concepts of structure type, entrepreneurial support culture, management support from entrepreneurial activities, entrepreneurial goals and strategies, knowledge commercialization, entrepreneurial curriculum, introducing university entrepreneurs as role models, forming marketing centers, developing communication and networking have the highest importance and highest rank among the concepts. Finally, the suggested model was presented based on the derived components.

کلیدواژه ها:

آموزش عالی ،ارتباط صنعت و دانشگاه ،دانشگاه کارآفرین ،کارآفرینی دانشگاهی

Higher education ،Entrepreneurial University ،University Entrepreneurship ،Industry and University Relations


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.