چکیده:
این مقاله با استفاده از تحلیل دادههای تابلویی به بررسی بهرهوری عوامل کل تولید در صنعت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمتریلر استان تهران با تأکید بر شاخصهای سرمایه انسانی رسمی و غیررسمی، اندازه بنگاه، فناوری و نحوه مالکیت پرداخته است. هدف از این تحقیق علاوه بر محاسبه بهرهوری کل عوامل، بهرهوری نیروی کار و سرمایه در دوره زمانی 1395-1383، عوامل مؤثر بر بهرهوری کل در این صنعت را با استفاده از اطلاعات آمارگیری کارگاههای صنعتی مرکز آمارایرا ن مورد بررسی قرار داده است. نتایج مطالعه بیانگر تأثیر مثبت و معنادار تمامی متغیرها وتاثیر منفی متغیر نسبت کارگاههای دارای مالکیت عمومی بر بهرهوری کل عوامل است
This paper analyzes the efficiency of production factors in the motor vehicle, trailer and semi-trailer industry of Tehran province by focusing on formal and informal human capital indices, firm size, technology and ownership. The purpose of this study, besides calculating the total factor productivity, labor and capital productivity during the period of 2004-2016, has investigated the factors affecting the total factor productivity in this industry by using the statistical data of the Industrial of Iran Statistical Center.The most important factors affecting total productivity include human capital through formal and non-formal education, the overall scale of the firm, the ratio of public-owned firms to total firms, and technology.The results show that human capital variables, total scale of firm, have positive and significant effect on total factor productivity and negative effect of ratio of publicly owned workshops to total workshops is negative.
خلاصه ماشینی:
بررسی بهره وری عوامل تولید در صنعت وسایل نقلیۀ موتوری، تریلر و نیم تریلر استان تهران زهرا عباس زاده تالار پشتی * احمد سرلک **، کامبیز هژبر کیانی *** چکیده این مقاله با استفاده از تحلیل داده های تابلویی به بررسـی بهـره وری عوامـل کـل تولیـد در صنعت وسایل نقلیه موتوری ، تریلر و نیم تریلر اسـتان تهـران بـا تأکیـد بـر شـاخص هـای سرمایه انسانی رسمی و غیررسمی، اندازه بنگاه ، فناوری و نحـوه مالکیـت پرداختـه اسـت .
بر اساس تقریب مذکور نرخ رشـد TFP برای هر صنعت برابر است با: )رجوع شود به تصویر صفحه) که در آن TFPG نرخ رشد بهره وری کل عوامـل و α ،β و δ بـه ترتیـب ، نشـان دهنـده متوسط سهم هزینه سرمایه ، نیروی کار و مصارف واسـطه از کـل هزینـه تولیـد در دوره t و ١ − t است (امینی ، ١٣٩١) .
مطابق نتایج محاسبات ، در بخش تولید وسایل نقلیه موتـوری تریلـر و نـیم تریلـر، سـطح بهره وری نیروی کار در سال ١٣٩٥ به قیمت های ثابت سال پایـه ١٣٩٠ برابـر ١٢٢٠ میلیـون ریال به ازای هر نفر بوده که نسبت به سال ١٣٨٣ به طور متوسـط سـالانه ١٧/٨درصـد رشـد نموده است که ٧/٩ واحد درصد بیشتر از متوسط رشد سالانه بخش صنعت است .
بهره وری نیروی کار اکثـر زیربخش های صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری تریلـر و نـیم تریلـر طـی دوره ٩٥-١٣٨٣ از رشد مناسب برخوردار بوده است که این رشد متأثر از افـزایش درجـه سـرمایه بـری اسـت .
ICT as a GENERAL-PURPOSE technology: Spillovers, absorptive capacity and productivity PERFORMANCE (Discussion Paper No. 416) London: National Institute of Economic and Social Research Shapiro, R.