چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی نقش رسانههای اجتماعی در تحریک رفتار اطلاعیابی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر یزد بوده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و از منظر رویکرد ،جزء پژوهشهای کمی به شمار میآید. جامعهی آماری این پژوهش را معلمان مقطع متوسطه شهر یزد تشکیل دادند که بر اساس سرشماری آموزشوپرورش در سال ۱۳97 بالغبر 2000 نفر میباشند. بااستفاده از فرمول کوکران تعداد 323 نفر از آنها بهعنوان نمونهی آماری با استفاده از روش نمونهگیری ساده انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، پرسشنامهی محقق ساخته با طیف لیکرت پنجنایی میباشد. برای تعیین روایی محتوایی این پرسشنامه یک آزمون از قضاوت متخصصان استفاده شد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است که مقدار آن 0.724 ارزیابی شد. روش آماری این پژوهش، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیلی است که بهمنظور اعتبارسنجی و پایایی متغیرهای مستقل و وابسته از تحلیلهای ذکرشده استفادهشده است. نتایج این پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار رسانههای اجتماعی بر رفتار اطلاعیابی دانشآموزان است . همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد استفاده از رسانههای اجتماعی موجب کاهش استرس، دسترسی آسان و سریع به منابع اطلاعاتی، افزایش آگاهی در بین دانشآموزان میگردد و نیز یادگیری گروهی را برای آنها به ارمغان میآورد.
The aim of this study was to investigate the role of social media in stimulating the intelligence behavior of Yazd high school students. The present study is applied in terms of purpose and is "quantitative research" in terms of approach. The statistical population of this study included high school teachers in Yazd city, which according to the 1397 education census, over 2000 people. Using the Cochran's formula, 323 people were selected by simple sampling as a statistical sample. The tool used in this study is a researcher-made questionnaire with a five-point Likert scale. To determine the validity of the content of this questionnaire, an expert judgment test was used and Cronbach's alpha method was used to evaluate the reliability of the questionnaire, which was 0.724. The statistical method of this research is exploratory and analytical factor analysis which has been used to validate and reliability of independent and dependent variables of the mentioned analyzes. The results of this study show the positive and significant effect of social media on students 'information behavior. Research also shows that using social media reduces stress, quick and easy access to information resources, increases students' awareness, and group learning. Brings to them.