چکیده:
پژوهش کنونی با هدف مقایسهی بازیهای سنتی و نوین دوره ابتدایی از منظر ارزشآموزی انجام شده است. روش پژوهش، روش کیفی و جامعهی آماری 2506 بازی سنتی و 4040 بازی رایانهای و مشارکتی از دسته بازیهای نوین است که با نمونهگیری هدفمند 80 بازی سنتی و نوین انتخاب شدند و با بهرهگیری از روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، تحلیل محتوا، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. مقایسهی دادهها، نشان داد که همۀ بازیهای سنتی دربرگیرندهی آموزههایی در زمینۀ نظم و قانونمندی و همکاری هستند، در 11 بازی نشانههایی از همیاری، در 3 بازی نشانههایی از مهرورزی و ابراز محبت و تنها در 2 بازی نشانههایی از خشونت دیده میشود. در میان 40 بازی نوین تنها 24 بازی به نظم و قانونمندی، 10 بازی به همیاری، و تنها 2 بازی به مسئولیت آموزی پرداختهاند. هر چند که هیچ یک از بازیهای نوین به مهرورزی و ابراز محبت نپرداخته است. در بازیهای سنتی و نوین نشانههای ارزشهای اجتماعی و اخلاقی با فراوانیهای گوناگون دیده میشوند؛ که در این میان نپرداختن بازیهای نوین به مهرورزی و ابراز محبت شگفتآور است. گویی اولویتبندی ارزشهای اجتماعی و اخلاقی در بازیهای سنتی و نوین یکسان نیست.
Purpose of this research was to compare new games with converntional games primary school, from value-learing perspective.The selected games were developmentally appropriate for this age group. The research method, gualitative method and statistical society of the research is 2506 converntional games and 4040 computer and cooperative games at category of new games individual and cooperative that byPurposive sampling 40 converntional games and 40 new games( in 2 categories, cooperative games and computer games) selected. The data gathering tool is a relevant documents. In this research, the document of converntional and new games are studied and compare using content analyzed. The collected data indicate that all converntional games deal with matters of orderandlaw-abiding, but in only 11 games signs of cooperation, in 3 indicators of loving care, and only in 2 signs of violence were detected. In comparison, only 24 of the 40 new games included signs of order and law-abiding, while 10 of them deal with cooperation. Although surprisingly none of the new games deal with loving care, 2 of them show signs of emphasizing responsibility. In other words, all games do include lessons of moral/social values be it different in frequency and emphasis. Apparently, different priorities are set in new and converntional games in terms of social/moral values and the use of such games must be accompanied with special packaging and care in order to have a balance set of desired values included.
خلاصه ماشینی:
در مورد بازیهـای مشـارکتی کـه دسـته ای از بازیهای نوین است با اسـتناد بـه کتـاب بـازیهـای مشارکتی(سـبحانی، ١٣٩٢) ٤٠ بـازی مشارکتی وجود دارد که از این تعداد، ٢٥ بازی با استفاده از چک لیست شناسایی مولفه هـای ارزش آموزاستخراج گردید.
همچنین میزانی از پرخاشگری در بازیهای رایانه ای وجود دارد که این نتیجـه بـا یافتـه پژوهش های عبدالخالقی، دواچی، صحبایی، و محمودی(١٣٨٤)، جوادی، امامیفـر، رضـایی کاشی(١٣٨٨)،کلول و پینـر(٢٠٠٠,Pyner &Colwell )، جنتایـل (Gentite) و همکـاران (٢٠٠٤)، بــارثلو(Bartholow) و همکــاران (٢٠٠٦)، ادواردســن و وایــت (٢٠١٠,white &Edvardsen )، وینچرا (Venture) و همکاران (٢٠١١)، آداچـی و ویلوبـای(٢٠١١ ,Willoughby &Adachi )، و باســتین (Bastian) و همکــاران (٢٠١١) کــه نشــان دادنــد بــازیهــای رایانــه ای، احساســات پرخاشگرانه را افزایش میدهند، همخوان است .
پس با توجه به مطالب ارائه شده میتوان بـه پرسـش دوم پـژوهش کـه آیـا مولفـه هـای ارزش اخلاقی در بازیهای سنتی اولویت بندی متفاوتی نسـبت بـه بـازیهـای نـوین دارنـد اینگونه پاسخ داد: یافته های پژوهش حاکی از آن است که در بازیهای سنتی مولفـه همیـاری بـا بیشـترین فراوانی ١١بازی و مولفه مهرورزی و ابراز محبت بـا کمتـرین فراوانـی ٢ بـازی وجـود دارد.
به این صورت کـه برخی از مولفه های ارزش اجتماعی و اخلاقی در بازیهای نـوین بـه ویـژه رایانـه ای مـورد بیتوجهی قرار گرفته است یا خیلی کم به آن توجـه شـده اسـت .