چکیده:
هدف پژوهش، بررسی تاثیر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر بهزیستی ذهنی دانش آموزان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل ٥٤ نفر از دانش آموزان پسر پایه ششم منطقه یک شهر تهران بود که به صورت نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش (٢٧ نفر) و گروه کنترل (٢٧ نفر) جایگزین شدند. پیش از اجرای متغیر مستقل (آموزش مهارتهای مثبت اندیشی)، میزان بهزیستی ذهنی گروهها با کمک پرسشنامه بهزیستی ذهنی دانش آموزان رن شاو اندازهگیری شد. سپس گروه آزمایش در نه جلسة آموزش مهارتهای ثبت اندیشی شرکت نمودند و آزمودنیهای گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. پس از اتمام جلسات، پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. دادههای به دست آمده با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش مثبت اندیشی بر بهزیستی ذهنی دانش آموزان تاثیر مثبت دارد (٠٠١/ ٠ > P) . همچنین، آموزش مثبت اندیشی باعث افزایش 89% از تغییرات بهزیستی
ذهنی دانش آموزان پایه ششم شده است.
The purpose of the study was to investigate the effect of positive thinking skills training on students’ subjective well-being. The research method was semi-experimental and pretest-posttest with control group. The sample was 54 sixth grade male students who selected from zone one of Tehran by cluster-multistage sampling. Then they were randomly assigned into experimental group (27 subjects) and control group (27 subjects). Before independent variable (thinking skills training) performed, subjective well-being of groups evaluated with Renshaw students’subjective well-being inventory. Then experimental group participated in nine sessions of positive thinking skills training and control group did not receive any intervention. After sessions, posttest performed for both groups. Data analyzed with covariance. The results showed that positive thinking training have positive effect on students’ subjective well-being (P
خلاصه ماشینی:
بهزیسـتی مفهـومی شخصی و فردی است و بر حسب ارزیابی افراد از زندگی خودشان در حوزه هـای مختلـف زندگی مانند بهزیستی هیجـانی، بهزیسـتی روان شـناختی و بهزیسـتی اجتمـاعی و بهزیسـتی تحصیلی تعریف میشـود (٢٠١١ ,Dellaporta &Sin )؛ و دارای سـه عنصـر اصـلی اسـت : دو عنصر هیجانی «یعنی تجربه مکرر عاطفه یا هیجان مثبت ، تجربه نـامکرر و انـدک هیجـان یـا عاطفه منفی» و نیز یک عنصر شناختی « یعنی ارزیابی افراد از رضایتمندی که شامل رضـایت افراد از جنبه های مختلف زندگی مثل رضایت زناشویی، رضایت شغلی، رضـایت تحصـیلی و.
تـأثیر آموزش مثبت نگـری بـر حالـت هـای روانشـناختی مثبـت ، پیشـرفت تحصـیلی و کـاهش اضطراب در پژوهش های پیشین داخلی(صادقی و دیگران ، ١٣٩٥؛ آلبویه و دیگـران ، ١٣٩٥؛ رحیم آبادی و دیگران ، ١٣٩٤) و خـارجی ,Rosental &Wolters ;٢٠١٧ ,Slone &Shoshani ) 2000; Waters, 2011;Wang & Eccles, 2013; Walburg, 2014; Zabala et al, 2016; (٢٠١٧ ,Rosset &Shankland نشان داده شده است .
روش تحقیق پژوهش حاضر یک پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون -پس آزمون بـا گـروه کنترل است که در سال تحصیلی ٩٨-١٣٩٧ در بین دانش آموزان پسـر پایـه ششـم مـدارس منطقه یک شهر تهران با هدف تعیین تأثیر آموزش مثبت اندیشی بـر بهزیسـتی ذهنـی دانـش آموزان انجام شده است .
اثربخشی روان درمانی مثبت گرا بر شادکامی و بهزیستی روانشناختی افـراد دارای نشـانه های افسردگی نشان داده شده است (نوفرسـتی، ١٣٩٣: ١؛ & Dockray ;٢٠١٦ ,Layous et al) ٢٠١٤ ,Steptoeذهن آگاهی نیز باعث کاهش اهمال کاری و افزایش بهزیستی روانشـناختی و اجتماعی دانش آموزان می شود (کربلایی پور، ١٣٩٧: ٦٧؛ ٢٠١٠ ,Johnson &Huppert ).