Skip to main content
فهرست مقالات

تاثیر آموزش فلسفه به کودکان بر دانش، حساسیت و نگرانی محیط‌زیستی دانش‌آموزان پایۀ هفتم متوسطه

نویسنده:

نویسنده مسئول:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (25 صفحه - از 149 تا 173)

چکیده:

هدف از اجرای این پژوهش، مطالعه تاثیر آموزش فلسفه به کودکان بر دانش، حساسیت و نگرانی محیط‌زیستی دانش‌آموزان پایه هفتم دوره اول متوسطه شهر کرج بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازلحاظ شیوه گردآوری داده‌ها، نیمه آزمایشی بوده است. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان پایه هفتم در ناحیه 4 شهر کرج بود که تعداد 60 نفر از آن‌ها به‌عنوان نمونه در دسترس، انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره کنترل و آزمایش تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه ویسی و همکاران (1391) بود که روایی صوری و محتوایی آن با توجه به کاربرد آن در تحقیقات پیشین و نظرخواهی از 18 نفر از متخصصین مورد تایید قرار گرفت و ضریب پایایی آن از طریق محاسبه آلفای کرونباخ، 86/ 0 به دست آمد. سوال‌های پژوهش با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی، میانگین، درصد و تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم‌افزار SPSS22 مورد تحلیل قرار گرفتند (05/ 0 = > p). نتایج حاکی از آن بوده که آموزش فلسفه بر دانش، حساسیت و نگرانی محیطزیستی دانش آموزان، تاثیر مثبت و معناداری دارد. اثرات مثبت آموزش فلسفه به دانش آموزان؛ نشانگر دستیابی کودکان به متغیرهای بود که دلبستگی آن‌ها را به عوامل زنده و غیرزنده زمین و دانش آن‌ها را برای حفاظت از محیط‌زیست نشان می‌دهد.

The present study aimed to study the effects of teaching philosophy to Children on environmental knowledge, sensitivity, and concern in seventh-grade high school students in Karaj, Iran. This study was applied in terms of its approach and used a quasi-experimental method for data gathering. The population consisted of seventh-grade high school students in District 4 of Karaj; the convenient sample included sixty students who were randomly assigned to control and experimental groups, each consisting of 30 subjects/students. The tool for gathering data was the questionnaire devised by Veisi et al. (2012) whose face and content validity was confirmed by past studies and a survey from 18 specialists; its reliability was determined to be 0. 86 via Cronbach's alpha coefficient. Kolmogorov–Smirnov (KS) and leven tests and homogeneity of regression slopes were used for the statistical analysis. Finally, the questions were analyzed using methods of statistical description and inference, and mean percentage, and ANCOVA were analyzed via SPSS22 (P£0. 05). Their results indicated that teaching philosophy had a significant, positive effect on environmental knowledge, sensitivity, and concern. The positive effects of teaching philosophy show the children access to variables which indicate their attachment to all animate and inanimate entities on the earth and their awareness of protecting the environment.

کلیدواژه ها:

آموزش فلسفه ،نگرانی محیط‌زیستی ،دانش محیط‌زیستی ،حساسیت محیط‌زیستی

Environmental sensitivity ،teaching philosophy ،Environmental Knowledge ،Environmental concern


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.