چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر هوش معنوی بر فرسودگی شغلی با میانجیگری تعهد سازمانی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری شامل همه معلمان شاغل در آموزش و پرورش (700N=) منطقهی سنگر شهرستان رشت بود که از این تعداد، به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای350 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه هوش معنوی عبدالله زاده (1387) (96/0(، تعهد سازمانی آلن و مایر(1992) (91/0(، و فرسودگی شغلی مسلش(1981) (95/0( استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها به روش مدل یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار PLSانجام شد. نتایج نشان داد، هوش معنوی ﺑﺮ فرسودگی شغلی اثری منفی و معنادار دارد. همچنین هوش معنوی تأثیر مثبت و معناداری بر تعهد سازمانی معلمان دارد و تعهد سازمانی تأثیر منفی و معناداری بر فرسودگی شغلی دارد و در نهایت نتایج فرضیه اصلی نشان داد که هوش معنوی بر فرسودگی شغلی با میانجیگری تعهد سازمانی اثر دارد.
The present study was carried out with the purpose of the investigation of the effect of spiritual intelligence on job burnout with organizational commitment mediation. The research method was descriptive-correlational. The statistical population consisted of all teachers working in the department of education in “Sangar” area of Rasht city (N = 700), of which 350 people were selected as the sample size by stratified random sampling method. In order to collect data, Abdollahzadeh’s Spiritual Intelligence Questionnaire (2008) (α= 0.96), Allen & Meyer’s Organizational Commitment Questionnaire (1992) (α =0.91), and Maslach’s Job Burnout Questionnaire (1981) (α=0/95) were used. Data analysis was performed using structural equations modeling and using PLS software. Results showed that spiritual intelligence has a negative and significant effect on occupational burnout. Also, spiritual intelligence has a positive and significant effect on teachers’ organizational commitment, and organizational commitment has a negative and significant effect on job burnout. Finally, the results of the main hypothesis showed that spiritual intelligence affects occupational burnout through the organizational commitment mediation.
خلاصه ماشینی:
محققان ,Parandeh ;٢٠١٥ ,Fazlolahi Ghomshi &Dehghani ( )٢٠١٣ ,Ghorbani et al ;٢٠١١ ,Ghanbari &Ezadi, Ebadi معتقدند، افراد دارای هوش معنوی، تعهد بیشتری در همه ابعاد فردی و سازمانی خود دارند.
)٢٠١٤ ,Nekuei &Taheri Lari, Ghamari, Tabatabaee ( به بررسی " رابطه هوش معنوی و فرسودگی شغلی "کارکنان بیمارستان امام رضا (ع ) مشهد پرداختند.
با توجه به مبانی نظری، پیشینه و مدل مفهومی (شکل ١) به بررسی تفصیلی فرضیه های زیر پرداخته شد: ١- هوش معنوی بر فرسودگی شغلی با میانجیگری تعهد سازمانی معلمان اثر دارد.
هدف این پژوهش بررسی اثر هوش معنوی بر فرسودگی شغلی با میانجیگری تعهد سازمانی معلمان شهرستان رشت بود.
فرضیه اصلی: هوش معنوی بر فرسودگی شغلی با میانجیگری تعهد سازمانی اثر دارد.
نتایج حاصل از آزمون مدل درونی پژوهش (جدول ٢) نشان داد که : هوش معنوی بر فرسودگی شغلی اثری منفی و معنادار دارد (٠/٠١ فرضیه فرعی دوم : هوش معنوی بر تعهد سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد.
همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که هوش معنوی بر فرسودگی شغلی اثری منفی و معنادار دارد.
طبق نتایج این پژوهش ، با توجه به نتایج مدل درونی هوش معنوی بر تعهد سازمانی تاثیر مثبت و معنادار دارد.
همچنین طبق یافته های این پژوهش ، تعهد سازمانی تاثیری منفی و معنادار بر فرسودگی شغلی معلمان دارد.
Psychological burnout and its relationship with Spiritual intelligence and self-concept among a sample of teachers in primary stage in Taif, faculty of arts.
Relationship between Spiritual Intelligence and Organizational Commitment in Nurse - Managers inMilitary Hospitals.