Skip to main content
فهرست مقالات

اولویت‌بندی مولفه‌های مدارس سبز با رویکرد فازی در نظام آموزش و پرورش ایران

نویسنده مسئول:

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (22 صفحه - از 283 تا 304)

چکیده:

پژوهش حاضر با هدف «اولویت‌بندی مولفه‌های مدارس سبز با رویکرد فازی در نظام آموزش و پرورش ایران» انجام شد. هدف، پژوهش، کاربردی و شیوه جمع‌آوری داده‌ها، توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را خبرگان مسلط به حوزه مدارس سبز تشکیل دادند. روش نمونه‌گیری هدفمند بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از ماتریس مقایسه زوجی به کمک پرسشنامه «خبره» در مقیاس 9 درجه‌ای ساعتی استفاده شد که نرخ ناسازگاری آن برابر با 07/0 به دست آمد. برای تحلیل داده‌ها نیز از تحلیل سلسله‌مراتبی به روش AHP استفاده شد. نتایج نشان داد در بین مولفه‌های مدارس سبز، مولفه «آموزش پایدار» با وزن نرمال شده 149/0 رتبه اول و مولفه «شهروند دوستدار محیط زیست» با وزن نرمال شده 024/0 رتبه نهم را کسب کردند. رتبه مولفه‌های دوم تا هشتم نیز به ترتیب به مولفه‌های «کیفیت محیطی مدرسه» 140/0 «مشارکت مدرسه با محیط‌زیست» 135/0 «استفاده از فناوری در مدیریت مصرف انرژی» 134/0 «بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر» 123/0 «طراحی و معماری» 117/0 «اصلاح الگوی مصرف‌گرایی» 101/0 و «مدیریت پسماند و خرید سبز» 073/0 اختصاص پیدا کرد.

The present study aimed to prioritize the components of green schools with a fuzzy approach in the education system of Ira«. Purpose, research, application and method of data collection were descriptive-survey. The statistical community of the study formed the dominant experts in the field of green schools. Purposeful sampling method. a paired comparison matrix was used to collect the data using the Expert Questionnaire on a 9 degree scale, with an incompatibility rate of 0.07. Hierarchical analysis using AHP method was used to analyze the data. The results showed that among the green components, the "sustainable education" index with the standardized weight of 0.149 ranked first and the component of the "environmentally friendly citizen" with a weight of 0.024 ranked half. The second to eighth component grades also correspond to the components of "school environment quality" 0.140 "School participation with the environment" 0.135 "Use of technology in energy management" 0.134 "Renewable energy utilization" 0.123 "Design And architecture" 0.117, the correction of consumerism model", 0.101 and "waste management and green purchasing" 0.73.

کلیدواژه ها:

نظام آموزش و پرورش ،رویکرد فازی ،ایران ،مدرسه ،مدارس سبز

Green schools ،Iran ،School ،education system ،Fuzzy approach


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.