Skip to main content
فهرست مقالات

تاثیر آموزش مثبت‌نگری با تاکید بر آیات قرآن، بر تاب‌آوری و عزت‌نفس دانش‌آموزان پسران دوره متوسطه شــهرســتان ایذه

نویسنده مسئول:

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (20 صفحه - از 139 تا 158)

چکیده:

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مثبت‌نگری با تاکید بر آیات قرآن، بر تاب‌آوری و عزت‌نفس دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه دوم شــهرســتان ایذه انجام پذیرفت. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ی دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهرستان ایذه در سال تحصیلی 96-1395 بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس 120 دانش‌آموز انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس تاب‌آوری (Conner-Davidson, 2003) و عزت‌نفس (Cooper Smith, 1967) استفاده شد. پس از اجرای پیش‌آزمون گروه آزمایش تحت 10 جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش مثبت نگری با تاکید بر آیات قرآن به شیوه گروهی قرارگرفت، و گروه گواه هیچگونه مداخله‌ای دریافت نکرد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس حاکی از آن بود که بین دو گروه آزمایش و گواه از نظر مثبت‌نگری تفاوت معناداری وجود دارد؛ به این صورت که آموزش مثبت‌نگری با تاکید بر آیات قرآن به صورت معناداری باعث افزایش تاب‌آوری و عزت‌نفس اعضای گروه آزمایش شده است.

AbstractThe purpose of this study was to determind the effectiveness of train positive thinking-based Quran verses on Resiliency and Self-esteem in High School boys. Recent work is a clinical trial with pre/posttest plan for a group covering 120 students who were selected by in access method and arranged randomly in interference (15) and control (15) groups.before and after implementation of independent variable,all subjects were measured in both groups using CD-RISC and SEI questionnaire. results of covariance analaysis ,after controlling the scores of pretest illustrated the meaningful difference of Resiliency and self-esteem scorces in interference and control after the of train positive thinking-based Quran verses that this method has an appropriate contribution in improvement of Resiliency and self-estem in High School boys. Train positive thinking-based Quran verses in high school boys can improve their Resiliency and self-estem.and effectiveness of train positive thinking-based Quran verses on Resiliency and Self-esteem in High School boysKeywords: positive thinking, resiliency,self-estem.

کلیدواژه ها:

عزت‌نفس ،تاب‌آوری ،مثبت‌نگری با تاکید بر آیات قرآن

self|estem ،resiliency ،positive thinking


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.