Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و احساس تعلق به مدرسه با تاب آوری تحصیلی به واسطه خودتنظیمی تحصیلی:

نویسنده:

نویسنده مسئول:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (22 صفحه - از 225 تا 246)

چکیده:

پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش واسطه گری خودتنظیمی تحصیلی در روابط بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده (جهت گیری گفت و شنود و جهت گیری همنوایی) و احساس تعلق به مدرسه با تاب آوری تحصیلی بر روی نمونه ای 512 نفره از دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر داراب انجام گرفت. اعضای نمونه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و مقیاس های الگوی ارتباطی خانواده ریچی و فیتزپاتریک (1990)، مقیاس احساس تعلق به مدرسه براون و ایوانز (2002)، پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی سواری و عرب زاده (1392) و مقیاس تاب آوری تحصیلی کسیدی (2016) را تکمیل نمودند. پس از جمع آوری داده ها، ارزیابی مدل پیشنهادی با روش معادلات ساختاری و استفاده از برنامه لیزرل، ‌انجام گرفت. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که متغیرهای برون زا (جهت گیری گفت و شنود خانواده و جهت گیری همنوایی خانواده و احساس تعلق به مدرسه) قادر به پیش بینی خودتنظیمی تحصیلی هستند، خودتنظیمی تحصیلی قادر به پیش بینی تاب آوری تحصیلی است و خودتنظیمی تحصیلی میانجی گر ارتباط متغیرهای برون زا (جهت گیری گفت و شنود خانواده و جهت گیری همنوایی خانواده و احساس تعلق به مدرسه) و تاب آوری تحصیلی می باشد.

The present study aimed to investigate the mediating role of academic self-regulation in the relationship between dimensions of family communication patterns (conversation orientation and conformity orientation) and Sense of Belonging in School with academic resilience on a sample of 512 secondary school students in the Darab city. Sample members were selected using multistage cluster sampling and the Richie and Fitzpatrick Revised Family Communication Pattern (1990), Brown & Evans Sense of Belonging in School Scale (2002), Savari and Arabzadeh Academic Self- Regulation Scale (2013) And Cassidy Academic Resilience Scale (2016) were completed. After data collection, the proposed model was evaluated using Structural Equation Method and using LISREL software. The results of the data analysis showed that dimensions of family communication patterns and Sense of Belonging in School were able to predict academic self-regulation, academic self-regulation was able to predict academic resilience, and academic self-regulation plays a significant mediating role in the relationship between conversation orientation and conformity orientation and Sense of Belonging in School with academic resilience.

کلیدواژه ها:

خودتنظیمی تحصیلی ،احساس تعلق به مدرسه ،ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده ،‌ تاب آوری تحصیلی

Dimensions of Family Communication Patterns ،Sense of Belonging in School ،Self ،Academic Resilience ،Regulation


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.