خلاصه ماشینی:
"» ولی سال بعد که مجددا گروهی از زنان درباب حق طلاق از حضرتش استفتاء میگیرند ایشان مجددا همان معنا را تصریح میفرمایند و حق طلاق زنان را به دو صورت وکالت «مطلق» و «مشروط» بیان میفرمایند: (12) «برای زنان محترم، شارع مقدس راه سهل معین فرموده است تا خودشان ضمام طلاق را به دست گیرند و به این معنی که در ضمن عقد و نکاح اگر شرط کنند که وکیل باشند در طلاق به صورت مطلق یعنی هر موقعی که دلشان خواست طلاق بگیرند و یا به صورت مشروط یعنی اگر مرد بدرفتاری کرد مثلا زن دیگری گرفت زن وکیل باشد که خود را طلاق دهد، دیگر هیچ اشکالی برای خانمها پیش نمیآید و میتوانند خود را طلاق دهند.
دامن زدن به این مسئله توسط روشنفکران به اینجا ختم نمیشود بلکه به گفته حضرتش تبدیل به «توطئه»ای میشود که منجر به رسوایی زنان و مردان روشنفکری میشود که در لوای دفاع از حقوق زنان به مبارزه با اسلام برخاستهاند: (13) «من امیدوارم که این قشرهای مختلفی که هست، همه توجه داشته باشند که این توطئه هایی که الان در بین هست با توجه خودشان خنثی کنند، شما دیدید و خانمهای به اصطلاح خودشان روشنفکر دیدند که یک دروغی در تهران منتشر کردند و این خانمها بدون اینکه رسیدگی کنند به خیابانها میخواستند بریزند در صورتی که اصلا یک همچو قانونی که آنها خیال میکردند مطرح نبود، معذلک، مع الاسف این روشنفکرها معلوم شد که این قدر بیتوجه به مسایل روز هستند و به مسایلی که مربوط به سرنوشتشان هست که مطالبی که در رادیو و تلویزیون، در مطبوعات منتشر شده است اینها را نگاه نمیکنند و فقط به نوشته بعضی اشخاص مفسد نگاه کردند و بدون توجه خواستند ترتیب اثر بدهند."