چکیده:
در این مقاله معنای بدن در پدیده شناسی ادراک مرلوپونتی مورد بحث قرار می گیرد. در ابتدای
مقاله دو مسئلۀ تفسیری چالش برانگیز در این مورد، یعنی مسئلۀ تمایز تصویر بدنی از شاکلۀ بدنی و
مسئلۀ بدن به مثابه ابژه-سوژه، مورد ارزیابی قرار می گیرد. سپس ساختار تفسیری پیشنهادی این مقاله
از معنای بدن در نظر مرلوپونتی به بحث گذاشته می شود. این ساختار در دو وجه سلبی و ایجابی و
در چهار تراز معرفت شناختی، هستی شناختی، مکانی و زمانی ارائه می گردد. در وجه سلبی نشان داده
می شود که بدن در هیچ یک از چهار تراز ابژه نیست؛ بلکه در تراز معرفت شناختی نظرگاه ما به سوی
ابژه ها، در تراز هستی شناختی جاندار قصدمند به سوی مطابقت با محیط، در تراز مکانی افق مکانی
بودن ما و در تراز زمانی افق زمانی بودن ماست. همچنین در لابلای ارائۀ معانی ایجابی به دو مسئلۀ
تفسیری چالش برانگیز نیز پاسخ داده می شود.
This paper discusses the meaning of the body in Merleau-Ponty’s
phenomenology of perception. At firs t, I address two challenges raised for interpreting
the body in this book. Then I develop a framework for unders tanding
Merleau-Ponty’s conception of body. This framework involves a negative and a
positive aspect, and will be introduced from four perspectives (i.e. an epis temological,
an ontological, a spatial and a temporal perspective). In particular, according
to the negative aspect, the body is not an object. On the other hand, from
epis temological perspective, the body is our point of view to objects. From the
ontological perspective, the body is an organism intended to get the maximum
grip on its world. In addition, the body is our spatio -temporal horizon to the
world. Finally, with this framework on the table, I try to shed a new light on the
two interpretive challenges.
خلاصه ماشینی:
در بخش دوم اما در دو وجه ایجابی و سلبی ، به کمک نظرات مفسران برجسته ای همچون کارمن ، تفسیر پیشنهادی نویسندة این مقاله از معنای بدن از نظر مرلوپونتی در کتاب پدیده شناسی ادراک روایت خواهد شد.
body schema و شاکلۀ بدنی را این چنین از هم متمایز می کنند: «پدیده شناسی معاصر تفاوت میان تصویر بدنی و شاکلۀ بدنی را با این دو نکته صورت بندی می کند: ١- شاکلۀ بدنی شامل فرآیندهای (اکثرا) ناآگاهانه ای می شود که به حرکات و حالات نظم می بخشند؛ اما در طرف مقابل تصویر بدنی شامل یک بازنمود (آگاهانه ) از بدن است .
در بخش دوم از مقاله مفهوم شاکلۀ بدنی و تمایز آن از تصویر بدنی توضیح داده خواهد شد؛ در این جا مقصود ما تنها این بود که نمونه ای از ظرافت ها و دشواری های فهم مرلوپونتی را بیان کنیم و نشان دهیم که بی دقتی در فهم پیچیدگی های نظر مرلوپونتی در مورد بدن می تواند مفسران و مترجمان بزرگ را نیز به اشتباه بیاندازد.
بدون شک تیلور کارمن یکی از برجسته ترین مفسران مرلوپونتی ست ؛ ساختار تفسیری برگزیده شده در این مقاله نیز بیش از همه به ساختار کارمن نزدیک است ؛ به گونه ای که حتی برخی تعابیر مستقیماً به وی ارجاع داده شده است ؛ اما بااین حال ساختار کارمن نیز ساختار کاملی نیست ؛ چنان که این ساختار تفسیری نیز از نسبت ذاتی زمان و مکان با بدن پرده برنمی دارد - ٢٠٠٨ Carman.
pdf - Hass, Lawrence )2008(, Merleau-Ponty‘s Philosophy, Indiana University Press 2008 - Kelly, Sean D )2002(, ”Merleau-Ponty on the Body: The Logic of Motor In- tentional Activity“ in Ratio - New Series 15 )4(:376-391.