چکیده:
سوررئالیسم با تمام شبههها و سردرگمیهای خود چنان آتشی بر جان ادبیات انداخته که همچون سیلی ویرانگر خاوران را بهسان باختران درنوردیده و شوری به همه عالم زده است. سهراب سپهری، شاعر، نقاش و طبیعتگرای ایرانی، طی سفرهایی که به شرق و غرب عالم داشت و نیز آشنایی او با عرفان شرقی و مکتبهای ادبیات غرب باعث شد که در شعر او الهامات سوررئالیستی جلوهگری کند. این مقاله بر آن است که ضمن معرفی مکتب سوررئالیسم به بررسی ویژگیهای آن در شعر «صدای پای آب» سپهری بپردازد. با توجه به شواهد موجود در این شعر مشهور، این نتیجه حاصل شد که سپهری در سبک شعری خود در «صدای پای آب» بسیاری از اصول و مبانی سوررئالیستی را درنوردیده و پا به عرصه فراواقعیتهایی نهاده که حتی خود غربیها هم به آن دست نیازیدهاند. هدف از این پژوهش، بررسی نحوه ترسیم جهان واقعی با زبانی فراواقعی و رسیدن به حقیقت برتر از طریق امور ذهنی و روحی، با بهرهگیری از مکتب سوررئالیسم در شعر مذکور است.
Surrealism, with all its misgivings and confusion, has thrown so much fire into the lives of literature that it has swept across the East like a devastating slave and has swept all over the world. Sohrab Sepehri, an Iranian poet and painter and naturalist, made his surrealistic inspirations in his poetry during his travels to the East and West, as well as his acquaintance with Eastern mysticism and Western literature schools. This article seeks to introduce the school of surrealism to examine its features in Sepehri's poem "The Water footsteps." According to the evidence in this famous poem, it was concluded that Sepehri, in his poetic style in "The Water footsteps" had surpassed many of the surrealistic principles and grounded in the realities that even the Westerners themselves They need a hand. The purpose of this study is to depict the real world in a supernatural language and to reach the supreme truth through mental and spiritual affairs, by using the school of surrealism in this poet's work.
خلاصه ماشینی:
سـهراب سـپهري، شـاعر، نقاش و طبيعت گرا، در سـفرهاي خود ـبه شـــرق و غرب عـالم و آشـــنـايياش ـبا عرـفان شـــرقي و مکتـب هـاي ادبي غربي، موجـب ـبازـتاب جلوه هـايي از مکتب هاي مختلف از جمله مکتب سـوررئاليسـم در برخي سـروده هايش چون «صـداي پاي آب » در حوزه شـعر نو گرديد.
ابتدا به توصـيف مکتب سـوررئاليسـم و شـرح حال سـهراب سـپهري و گرايش وي به اين مکتب پرداخته شـده ، سـپس جريان هاي شـعر سـوررئاليسـتي در شـعر «صـداي پاي آب » با ذکر عناصــر اصــليشــان مورد بررســي قرار گرفته اســت .
(اعتمادي و همکاران ، ١٣٩٨: ٥٢) در اين پژوهش تلاش ميشود تا به اين پرسش ها پاسخ داده شود: ١- جريان هاي شعر سوررئاليسم در شعر صداي پاي آب سهراب سپهري برگرفته از چيست ؟ ٢- هدف سهراب سپهري از کاربرد سوررئاليسم در شعر «صداي پاي آب » چيست ؟ پژوهش حاضـر بر اسـاس اين فرضـيه شـکل گرفت که سـفرهاي سـهراب به غرب و شـرق عالم باعث شـد جلوه اي از مکتب سـوررئاليسـم در شـعر «صـداي پاي آب » او متجلي شـود.
پيشينه پژوهش درباره سـوررئاليسـم و بررسـي مؤلفه هاي اين مکتب ادبي در آثار و اشـعار شـاعران گذشـته و معاصـر پژوهش هايي صـورت گرفته اسـت ؛ از جمله : مقالۀ «نگاهي گذرا به جلوه هاي سـوررئاليسـتي هشـت کتاب » نوشـتۀ عبدالله حسـن زاده ميرعلي و محمدرضـا عبدي، مجله ادبيات پارسـي معاصـر، سـال سـوم بهار ١٣٩٢.
نويسـنده در اين مقاله ، پس از تعريف و تشـريح مکتب سـوررئاليسـم ، به شـرح حال سـهراب سـپهري و گرايش وي به اين مکتب پرداخته و سـپس مجموعه شـعر «صـداي پاي آب » او را بررسـي کرده اسـت .