چکیده:
زمینه و هدف : تحقیق حاضر به بررسی عوامل موثر بر گرایش جوانان به ارزشهای فرهنگی انقلاب اسلامی ایران انجام گرفته است.در حال حاضر ما در دورۀ از تجدد در ایران روبروهستیم که جامعه اسلامی ایران سعی برحفظ هویت ملی خود داشته و همچنین با استفاده از دین محوری سعی بر آن داشته تابه نوعی از پیشرفت و ترقی در عرصه های مختلف علمی و فناوری و کشاورزی و غیره دست پیدا کند. از این رو جوانان انقلابی و ارزش مدار ایرانی نیز تنها از جامعه اسلامی- ایرانی دوره انقلاب اسلامی خارج نیستند بلکه به تعبیر مناسب تر این جوانان ارزشی و آرمان خواه و بویژه پایبند به ارزش های فرهنگی انقلاب اسلامی هستند که در تداوم فرایند انقلاب اسلامی نقش آفرینی می کنند. از این رو بررسی موضوع این پژوهش یعنی عوامل موثر بر گرایش جوانان به ارزش های فرهنگی انقلاب اسلامی حائز اهمیت در عمل و نظر است که این پژوهش به آن اهتمام ویژه ای دارد. روش تحقیق: این تحقیق کمی و پیمایشی است. همچنین، جامعه آماری تحقیق جوانان(افراد 18 تا 35 سال) منطقه سه شهر تهران، حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 173 انتخاب شده است و شیوه نمونه گیری تحقیق، نمونه گیری خوشه ای است. میزان آلفای کرونباخ پرسشنامه تحقیق(958/0) و یافته های تحقیق با استفاده از آزمون تحلیل رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. یافته ها و نتیجه گیری : یافته های تحقیق نشان می دهد که به ترتیب بیشترین میانگین متعلق به متغیرگرایش جوانان به ارزش های فرهنگی انقلاب اسلامی (3.8770)، هویت ملی(3.8662) ، دینداری (3.5947) ، اعتماد اجتماعی(3.3872)، رسانه های داخلی (3.0246)، و کمترین میانگین متعلق متغیر مشارکت اجتماعی(3.0210) می باشد. همچنین نتایج آزمون تحلیل رگرسیون خطی نشان می دهد به ترتیب بیشترین تاثیر میزان ضریب بتا متغیر هویت ملی(578/0)، مشارکت اجتماعی(280/0)، اعتماد اجتماعی( 238/0) تاثیر معناداری بر متغیر گرایش به ارزش های فرهنگی انقلاب اسلامی نشان می دهند اما تاثیر دو متغیر دینداری و رسانه های داخلی بر متغیر وابسته تحقیق یعنی گرایش به ارزش های فرهنگی انقلاب اسلامی معنادار نیست.
خلاصه ماشینی:
همچنين نتايج آزمون تحليل رگرسيون خطي نشان مي دهد به ترتيب بيشترين تأثير ميزان ضريب بتا متغير هويت ملي (٠/٥٧٨)، مشارکت اجتماعي (٠/٢٨٠)، اعتماد اجتماعي (٠/٢٣٨) تأثير معناداري بر متغير گرايش به ارزش هاي فرهنگي انقلاب اسلامي نشان مي دهند اما تأثير دو متغير دين داري و رسانه هاي داخلي بر متغير وابستۀ تحقيق يعني گرايش به ارزش هاي فرهنگي انقلاب اسلامي معنادار نيست .
آزمون فرضيۀ دوم تحقيق يعني «تأثير هويت ملي جوانان بر گرايششان به ارزش هاي فرهنگي انقلاب اسلامي ايران معنادار است » نشان مي دهد: ضريب رگرسيون براي متغير هويت ملي ٠/٩٣٠ مقدار خطاي استاندارد ٠/١٣٤ و ضريب استاندارد برابر ٠/٥٧٨ به دست آمده است .
آزمون فرضيۀ سوم تحقيق يعني «تأثير اعتماد اجتماعي جوانان بر گرايششان به ارزش هاي فرهنگي انقلاب اسلامي ايران معنادار است » نشان مي دهد: ضريب رگرسيون براي متغير اعتماد اجتماعي ٠/٣٦٢ مقدار خطاي استاندارد ٠/١١٩ و ضريب استاندارد برابر ٠/٠٧٠ به دست آمده است .
آزمون فرضيه چهار تحقيق يعني «تأثير استفاده از رسانه هاي داخلي بر گرايش جوانان به ارزش هاي فرهنگي انقلاب اسلامي ايران معنادار است » نشان مي دهد: ضريب رگرسيون براي متغير رسانه هاي داخلي ٠/٠٨٩، مقدار خطاي استاندارد ٠/٠٧٨ و ضريب استاندارد برابر ٠/٠٧٠ به دست آمده است .
بحث و نتيجه گيري نتايج سنجش ميانگين متغيرهاي تحقيق نشان مي دهد به ترتيب بيشترين ميانگين متعلق به متغير گرايش جوانان به ارزش هاي فرهنگي انقلاب اسلامي (٣,٨٧٧٠)، هويت ملي (٣,٨٦٦٢)، دين داري (٣,٥٩٤٧)، اعتماد اجتماعي (٣,٣٨٧٢)، رسانه هاي داخلي (٣,٠٢٤٦)، و کمترين ميانگين متعلق متغير مشارکت اجتماعي (٣,٠٢١٠) است .