چکیده:
از آنجا که یکی از ویژگی های منحصر به فرد انسان در میان تمامی موجودات زمین برخورداری از نیروی تفکر و مسولیت ناشی از آن است، بررسی جنبه های مختلف شخصیت ،فکر، شیوه های فعال و خلاق کردن تفکر، تقویت و بهبود بهره وری ؛ از موضوعات مهمی است که انسان ها برای کشف حقیقت و پیروی از آن باید بیاموزند و به کار گیرند. پژوهش حاضر از نوع توصیفی – همبستگی و با هدف پیش بینی خلاقیت شغلی ، بر اساس ویژگی های شخصیتی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان رشتخوار انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه آموزگاران مقطع ابتدایی شهرستان رشتخوار بودند که مطابق جدول کرجسی و مورگان، نمونه آماری 200 نفر به صورت تصادفی ساده تعیین گردید. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه ویژگی های شخصیتی NEO-FFI(1986)،پرسشنامه خلاقیت شغلی جزنی و همکاران(1389)، استفاده شد.برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید . نتایج تحقیق حاکی از آن بود که؛ ویژگی های شخصیتی خلاقیت شغلی معلمان را پیش بینی می کند، علاوه بر این نتایج نشان داد بین ویژگی های شخصیتی و نیز خلاقیت شغلی معلمان بر حسب ویژگی های جمعیت شناختی تفاوت وجود داشت.
خلاصه ماشینی:
بررسی تاثیر شخصیت معلمان ابتدایی شهرستان رشتخوار بر خلاقیت شغلی آنان حلیمه نوری 1 ، زینب نوری 2 1 کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی،دانشگاه آزاداسلامی واحدتربت حیدریه،ایران 2 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاداسلامی واحدتربت حیدریه،ایران چکیده از آنجا که یکی از ویژگیهای منحصر به فرد انسان در میان تمامی موجودات زمین برخورداری از نیروی تفکر و مسؤلیت ناشی از آن است، بررسی جنبههای مختلف شخصیت ،فکر، شیوههای فعال و خلاق کردن تفکر، تقویت و بهبود بهره وری ؛ از موضوعات مهمی است که انسانها برای کشف حقیقت و پیروی از آن باید بیاموزند و به کار گیرند.
پژوهش حاضر از نوع توصیفی – همبستگی و با هدف پیش بینی خلاقیت شغلی ، بر اساس ویژگی های شخصیتی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان رشتخوار انجام شد.
فرهنگ سازمانی نیز بر نوآوری تاٌثیر شگرفی می گذارد سازمان های نوآور فرهنگی مشابه دارند آن ها تجربه کردن را تشویق می کنند به موفقیت ها و شکست ها پاداش می دهند و به طور کلی فرهنگ نوآوری دارای هفت ویژگی است: 1-پذیرش ابهام 2-شکیبایی درامور غیرعملی 3-بردباری در مخاطره 4-شکیبایی در برخوردها 5-کنترل های بیرونی کم 6-تاکید بر نتایج نه بر وسایل 7-تاکید بر نظام باز در مقوله منابع انسانی سازمان های نوآور فعالانه آموزش و توسعه دانش اعضای خود را آن طور که روزآمد باشد تشویق می کنند امنیت شغلی در سطح عالی برای کارکنان خود فراهم می آورند تا ترس از اخراج به خاطر اشتباه را، کاهش دهند و به افراد جرأت می دهند که تغییرپذیر باشند(نیلی آرام،36:1379).
بین ویژگی های شخصیتی و خلاقیت شغلی معلمان ابتدایی بر حسب ویژگیهای جمعیت شناختی تفاوت وجود دارد.
فرضیه 2: بین ویژگی های شخصیتی و خلاقیت شغلی معلمان ابتدایی بر حسب ویژگیهای جمعیت شناختی تفاوت وجود دارد.
. فرضیه دوم تحقیق عبارت بود از اینکه « بین ویژگی های شخصیتی و خلاقیت شغلی معلمان ابتدایی بر حسب ویژگیهای جمعیت شناختی تفاوت وجود دارد».