چکیده:
تحول اساسی و زیربنایی در نظام آموزشی کشورء تحولی عمیق و ریشه است که این تحول بر نگرشهاء
فرایندهاء سیاستهاء نقشها و کارکردهای نظام آموزشی کشور اثر خوهد گذاشت. در تحول بنیادین» نوع
نگاه به معلم» کتاب و مدرسهء کلاس درس و به ویژه دانش آموزان تغییر خواهد کرد. این نوع تفکرء معلم
را در راس امور میبیند. و همهی بسترهای لازم را برای رشد و سعادت همه جانبه دانش آموزان و معلمان
را فراهم میکند. تغییرات اساسی در یک جامعه» در گرو متحول شدن نظام تعلیم و تربیت آن جامعه است.
و و موتور مح رک این تحول معلمان آن جامعه خواهند بود. معلمان پایه گذاران ارزشهای علمی و مبلغان
ارزشهای فرهنگی هستند. هدف از این مطالعه بررسی دیدگاههای اندیشمندان حوزهی تعلیم و تربیت در
خصوص توسعهی حرفهای معلمان بوده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و از ابزار و شیوهی
جمع آوری اطلاعات منابع کتابخانهای» مقالات (مقالاتی از پایگاههای اطلاعاتی معتبری چون امرالدء سیجء
الزویرء پایگاه اطلاعرسانی منطقهای شیراز وپایگاههای دسترسی باز گوگل اسکالر و دواج در موضوع
مقاله انتخاب شد) استفاده شده است. نتایج به دست آمده در این مطالعه نشان داد صلاحیتهای و
مهارتهای حرفهی معلمی در شش بخش:
۱. مهارتها و صلاحیتهای حرفهای معلم؛ ۲. توسعه معلمی؛ ۳. صلاحیتهای تدریس در تربیت معلم
(دانشگاه فرهنگیان)؛ ۴. حرفه معلمی؛ ۵. سواد اخلاقی و سواد اطلاعاتی معلمان؛ ۶. الگوهای توسعه
حرفهای طبقه بندی میشوند.
خلاصه ماشینی:
1- Patton 2- Parker 3- Tannehill 4- Dubinsky 5- Roehrig 6- Varma (به تصویر صفحه رجوع شود) 1- Johnson 2- Fargo 3- Huai 4- Braden 5- White 6- Elliott (به تصویر صفحه رجوع شود) ٣- صلاحيت هاي تدريس در تربيت معلم موضوعات مورد بحث در حوزه صلاحيت هاي تدريس در تربيت معلم (دانشگاه فرهنگيان ) در جدول شماره ٣١ قابل مشاهده است .
جدول شماره ٣: شرح مقالات مرتبط با صلاحيت هاي تدريس در تربيت معلم (دانشگاه فرهنگيان ) (به تصویر صفحه رجوع شود) 1- Campbell 2- Leiberman 3- Yashika 4- Minor 5- Losike-Sedimo 6- Reglin 7- Royster 8- Hong 9- Horng 10- Lin 11- ChanLin ٤- حرفه معلمي موضوعات مورد بحث در حوزه حرفه معلمي در جدول شماره ٤ قابل مشاهده است .
الگوهاي مشارکت سازماني توسعه حرفه اي (به تصویر صفحه رجوع شود) 1- Knight 2- wiseman 3- Cooner 4- Cambone 5- Zambone 6- Suarex 7- Long 8- Morrow 9- Cobb 10- Sandholtz 11- Dadlez 12- Burley 13- Yearwood 14- Elwood-Salinas (به تصویر صفحه رجوع شود) 2- Cawford 3- Marner 4- McNaughton 5- Bainer 6- Cantrell 7- Barron 8- Huberman 9- Weinberger 10- Miller 11- Smith 12- Tilstone جدول شماره ٧: مقالت مرتبط با الگوهاي توسعه حرفه اي معلمان : ب .
الگوهاي انفرادي و گروه هاي کوچک توسعه حرفه اي معلمان (به تصویر صفحه رجوع شود) 1- Tatto 2- Shaw 3- Driscoll 4- Borko 5- Putnam 6- Allen-Chabot 7- Harrington 8- Wideen (به تصویر صفحه رجوع شود) 1- Sandholtz 2- Rojas 3- Schiefelbein 4- Robottom 5- Walker 6- Tisher 7- Potter 8- Badiali 9- Keiveit نتيجه گيري در اين بخش به مساله اصلي پژوهش که ميگويد: رويکردهاي ادبيات توسعه حرف هاي معلمان چيست ؟ پاسخ داده ميشود.