چکیده:
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین بلوغ عاطفی با عزت نفس در دانشجویان موسسه
آموزش عالی حکیم طوس میباشد. عزت نفس یعنی احساس ارزشمندی که فرد نسبت به خود دارد.
هرچه این احساس قویتر باشد فرد سالم تر خواهد بود علاوه بر این فردی که به لحاظ عاطفی بالغ
میباشد، بر روی ظرفیت شادی و سرگرمی پافشاری میکند. او از هر دوی بازی و فعالیت مسئولانه لذت
می برد.
روش تحقیق: برای دست یابی به هدف پژوهش نمونهای مشتمل بر ١١٠ نفر با استفاده از روش
نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامههای بلوغ عاطفی گاتمن (١٩٩٤) و عزت نفس کوپر اسمیت
١٩٨١) را تکمیل کردند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بین عزت نفس دانشجویان و بلوغ عاطفی آنها رابطه مثبت معنادار وجود
دارد.
خلاصه ماشینی:
ايران چکيده مقدمه : هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه بين بلوغ عاطفي با عزت نفس در دانشجويان موسسه آموزش عالي حکيم طوس مي باشد.
روش تحقيق : براي دست يابي به هدف پژوهش نمونه اي مشتمل بر١١٠ نفر با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب و پرسشنامه هاي بلوغ عاطفي گاتمن (١٩٩٤) و عزت نفس کوپر اسميت (١٩٨١) را تکميل کردند.
از اين رو هنگامي که ميفهمند مورد تأييد والدين و بزرگ ترها نيستند، خود را شخصي نافرمان ميبينند؛ و به احساس هايي چون حماقت و رابطه بين بلوغ عاطفي با عزت نفس در دانشجويان موسسه آموزش عالي حکيم طوس / ١٣٩ شيطنت دچار ميشوند؛ بنابراين اگر بخواهندخودپنداره و عزت نفس سازگاري داشته باشند بايد احساس هاي خويش را انکار و بخشي از وجود خود را پنهان نمايند.
بنابراين تحقيق حاضر به دليل آنکه به بررسي رابطه بين عزت نفس با بلوغ عاطفي در دانشجويان موسسه آموزش عالي حکيم طوس ميپردازد از نظر هدف کاربردي ميباشد و از نظر شيوه گردآوري و تحليل اطلاعات نيز اين تحقيق از همبستگي ميباشد.
رابطه بين بلوغ عاطفي با عزت نفس در دانشجويان موسسه آموزش عالي حکيم طوس / ١٤١ يافته ها جدول شماره :١ اطلاعات جمعيت شناختي شرکت کنندگان مطالعه حاضر را نشان ميدهد.
١٤٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره هفتم ، زمستان ١٣٩٨ * * * * * جدول ٣: نتيجه ي آزمون همبستگي پيرسون براي بررسي رابطه بين بلوغ عاطفي و عزت نفس دانشجويان (به تصویر صفحه رجوع شود) همبستگي در سطح ٠/٠١ معنيدار است .