چکیده:
حلیت گوشت مصرفی انسان در شرع اسلام تابع ضوابط و قوانینی است که فقها عمدتا در کتاب های فقهی
آنها را تحت عنوان شرایط ذبح ذکر کردهاند. یکی از شرایطی که به اجماع فقها و روایات معصومان (ع)
مستند است، آهن بودن وسیله ذبح است. البته ترجمه حدید به آهن خود موضوع دقیقی است که می تواند
به عنوان موضوع شناسی حدید از آن یاد نمود. در این مقاله نویسندگان با مراجعه به کتب فقهی ابتدا
خلاص های از سیر تاریخی اقول و نظرات فقها را درباره موضوعیت حدید در حلیت ذبیحه ذکر نموده، ادله
اعتبار آن را مورد نقد و بررسی قرار داده و آخرسر با معرفی نوآوری فقیه فقید آیت الله هاشمی شاهرودی
در این زمینه شرطیت آهن را در حلیت ذبیحه نفی نموده و قول به این که حدید به معنای تیز و برنده است
را تقویت نموده اند.
خلاصه ماشینی:
ذکر تک تک اقوال علاوه بر اين که فايده اي ندارد، موجب اطناب کلام خواهد بود، از اين رو فقط به ذکر نام برخي از فقهايي که مساله را عنوان نموده اند بسنده ميشود تا اجماعي بودن آن محرز گردد: فقهاي مزبور ١٨ / به ترتيب تاريخ وفات ١عبارت اند از: شيخ طوسي (نهايه ، ص ٥٨٣)، قاضي بن براج (المهذب ، ج ٢، ص ٤٣٩)، ابن ادريس (السرائر، ج ٣، ص ١٠٧)، محقق حلي (مختصر النافع ، ص ٢٤١)، فاضل آبي (کشف الرموز، ج ٢، ص ٣٥)، علامه حلي (شرايع ، ج ٤، ص ٧٣٩)، همو (قواعد الاحکام ، ج ٣، ص ٣٢٠)، همو (مختلف الشيعه ، ج ٨، ص ٢٥٨)، همو (ارشاد الاذهان ، ج ٢، ص ١٠٧)، ابن العلامه (ايضاح الفوائد، ج ٤، ص ١٣٤)، شهيد اول (الدروس ، ج ٢، ص ٤١١)، همو (اللمعه ، ص ٢١٤)، ابن فهد حلي (المهذب البارع ، ج ٤، ص ١٦٣)، شهيد ثاني (شرح اللمعه ، ج ٧، ص ٢١٢)، همو (مسالک الافهام ، ج ١١، ص ٤٧٠)، مقدس اردبيلي (مجمع الفائده و البرهان ، ج ١١، ص ٩٠)، فاضل هندي (کشف اللثام ، ج ٢، ص ٢٥٨)، سيد علي طباطبايي (رياض المسائل ، ج ٢، ص ٢٧٢)، محقق نراقي (مستند الشيعه ، ج ١٥، ص ٣٩٤) و سيد خوانساري (جامع المدارک، ج ٥، ص ١١٣).