خلاصه ماشینی:
"(بروک، پیشین: 149 و 151؛ وستفال، پیشین: 326 ـ 327) نیوتون معتقد بود که اصول دین مسیحیت مبتنی بر اظهارات صریح مسیح و حواریونش است و این صحیح نیست که بگوییم یک اصل ایمانی از کتاب مقدس «استنتاج» میشود.
divine attributes نیوتون معتقد بود که خدا از جهانی که علم در صدد شناخت آن است، منفک نیست، هر چند که البته خود آن نیست (نیوتون، پیشین: 90) و هر قدم درستی در فلسفة طبیعی، ما را به شناخت علت اولی (که مکانیکی نیست) نزدیکتر میکند، و اگرچه بلافاصله ما را به علت اولی نمیرساند ولی معهذا بسیار ارجمند است و مرزهای فلسفة اخلاق را نیز گسترش میدهد، چرا که هر قدر ما نسبت به علت اولی و قدرت آن بر خودمان و نیز خیرهایی که از جانب او بدست میآوریم، شناخت بیشتری پیدا کنیم، همان قدر وظیفةمان در قبال او و همنوعانمان را با نور طبیعت بهتر درمییابیم (همان: 130 و 140؛ برت، پیشین: 283) و اگر عبادت خدایان دروغین، کفار را کور نکرده بود، آنها قادر بودند که فلسفة اخلاقشان را به جایگاه درست آن برسانند و به عبادت خالق حقیقی ما بپردازند، همانطور که اجدادشان در دوران حکومت نوح و فرزندانش (پیش از آن که منحرف شوند) چنین میکردند.
(نیوتون، پیشین: 140) نیوتون بر این باور بود که خدا نقش فعال و مستمری در جهان دارد (باربور، پیشین: 22)، چرا که حفظ و استمرار نظم و زیبایی و توازن عالم مستلزم دخالت ارادة الهی است.
, 1991, Science and Religion: Some Historical Perspectives, New York: Cambridge University Press.
, 1983, Never at Rest: A Biography of Isaac Newton, pb edn, New York: Cambridge University Press."