چکیده:
با وقوع انقلاب صنعتی، تحولات عظیمی در شهر نشینی بوجود آمد که به تبع آن بیشترین سکنه کشورها
در شهرها سکنی گزیدند. گرچه سرعت رشد شهرنشینی در کشورهای توسعه یافته در وضعیت مناسب و
کنترل شده ای قرار دارد، لیکن ادامه رشد شتابان در کشورهای در حال توسعه (از جمله ایران کاملا مشهود
است. شهرنشینی شتابان باعث شده که شهرها پویایی، کارایی و توانمندی لازم را برای تامین نیازهای
شهروندان و برقراری رفاه، آسایش، امنیت و. . . نداشته باشند. بگونه ای که شهرها به قفسهای زیبا و
شکوهمندی تبدیل شدهاند که در آنها روان، احساس، عاطفه، اخلاق و ارزشهای پایدار انسانی بدون
جایگزینهای مناسب در معرض تهدید قرار گرفته است. هدف این تحقیق ارزیابی میزان رضایتمندی و
آزردگی ساکنین از کیفیت خدمات شهری در منطقه ۱۲ تهران است. که برمبنای شش شاخص (امنیت و
ایمنی، بهداشت و نظافت، زیبایی، رفاهی - اجتماعی،معابر و دسترسیها و وضعیت نظارتی) مورد ارزیابی
قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان میدهد که میزان رضایتمندی کلی ساکنین از وضعیت خدماتی منطقه
۲ تهران به دلیل کمبود خدمات و کیفیت نامناسب آنء قدیمی بودن و بافت متروکه برخی از محلهها و...
متوسط به پایین بوده است. در واقع تحلیل نظرات شهروندان در باب عملکرد شهرداری بیانگر عملکرد نه
چندان مطلوب شهرداری منطقه ۱۲ در ارائه خدمات شهری به شهروندان است.
خلاصه ماشینی:
نتایج این پژوهش نشان میدهد که میزان رضایتمندی کلی ساکنین از وضعیت خدماتی منطقه 12 تهران به دلیل کمبود خدمات و کیفیت نامناسب آن، قدیمی بودن و بافت متروکه برخی از محلهها و.
این پژوهش به دنبال سنجش نگرشهای شهروندان نسبت به فعالیت های شهرداری منطقه ۱۲ در محله سیروس تهران است و تلاش میشود با تبیین علمی، رضایتمندی ساکنان محله از عملکرد شهرداری سنجیده شود و عوامل تاثیر گذار در میزان رضایت ساکتان شناسایی شود و توصیه لازم برای بهبود آن جهت برنامهریزیهای آتی ارائه گردد.
پس از مطالعه متون و تجارب معتبر جهانی به مطالعه و بررسی قانون شهرداریها (ایران) به منظور استخراج تمامی وظایف شهرداریها بخصوص وظایف مستقیم شهرداریها در ارتباط با شهروندان و محل زندگیشان پرداخته شد (به منظور اجتناب از انتخاب شاخص های انتزاعی و بالا بردن ضریب اطمینان از ملموس بودن شاخصها براساس شرایط مکان مورد مطالعه از طریق بررسی عینی و مصاحبه با ساکنین) و برای سنجش میزان رضایتمندی ساکنان از خدمات شهرداری در محله سیروس تهران مورد استفاده قرار گرفته است.
نتایج این پژوهش نشان میدهد که میزان رضایتمندی کلی ساکنین از وضعیت خدماتی محله سیروس به دلیل کمبود خدمات و کیفیت نامناسب آن، قدیمی بودن و بافت متروکه محله و متوسط به پایین بوده است.
Measurement of the Rate and Factors Affecting Citizens' Satisfaction with the Performance of the Municipality: A Case Study of Yazd City.
Measurement of Citizens Satisfaction with the Performance of the Municipality in the Area of Urban Services: A Case Study of the Municipality.