چکیده:
در منابع اهلسنت و شیعه روایاتی وجود دارد که حاکی از سحر شدن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بهوسیله شخصی یهودی است. این روایات هم از لحاظ معیارهای متنی و سندی اعتبارسنجی حدیث دچار خدشه است، و هم بهمثابه شانیت روایت تفسیری از باب سبب نزول متزلزل مینماید. اما ازآنجاکه سحر ماهیتی مبهم و رمزآلود دارد، برای اعتبارسنجی این روایات، پیش از هر رویکردی بایستی چیستی سحر روشن شود. تحقیق حاضر با رویکردی تحلیلی و انتقادی میکوشد که ابتدا چیستی سحر را تبیین کند و سپس به امکانسنجی تاثیرگذاری آن بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بپردازد. تامل در آیات قرآن و بررسی دیدگاه دانشمندان مسلمان، نشان میدهد که مقوله سحر عملی نفسانی است و دارای یک حوزه سهگانه است که به اراده ساحر، قابلیت مسحور، و اراده خداوند بستگی دارد، و بنابر ادله و مستندات نقلی و عقلی، این مثلث درباره پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ناتمام است؛ و سحر نمیتواند هیچیک از مراتب وجودی آن حضرت را تحت تاثیر قرار دهد.
In Sunni and Shi'ite sources, there are traditions that indicate that the Prophet Mohammad (P.B.U.H.) was enchanted by a Jewish man. These narrations have been voided both in terms of the textual criteria and the validity of the narration. But since magic is of a mysterious nature, in order to validate these narrations, it is necessary to clarify what magic is. Using a descriptive-analytical method this paper seeks to analyze the nature and feasibility of enchanting the Holy Prophet (P.B.U.H.). The Qur’an and Muslim scholars believe that magic is a sensual act that has a threefold domain including the will of the wizard, the enchantment, and the will of God. According to the arguments, this triangle cannot be realized regarding the Prophet (P.B.U.H.) and magic cannot affect any of the existential dimensions of that Prophet (P.B.U.H.).
خلاصه ماشینی:
تأمل در آیات قرآن و بررسی دیدگاه دانشمندان مسلمان، نشان میدهد که مقوله سِحر عملی نفسانی است و دارای یک حوزه سهگانه است که به ارادة ساحر، قابلیت مسحور، و اراده خداوند بستگی دارد، و بنابر ادله و مستندات نقلی و عقلی، این مثلث درباره پیامبر( ناتمام است؛ و سِحر نمیتواند هیچیک از مراتب وجودی آن حضرت را تحت تأثیر قرار دهد.
پیش از این مقاله، آثار دیگری در خصوص تسحيرالنبي نگاشته شده، كه به قرار زير است: ـ حسینی آلمجدد الشیرازی (1415ق)، «حديث تأثير السِحر في سيد البشر في ميزان النقد»؛ ـ حیدر قزلباش و جوادي (1390)، «بررسی سندی جریان سِحرالنبی در جوامع حدیثی اهل سنت»؛ ـ عبداللهزاده و سيدموسوي (1397)، «بررسی تأثیر سِحر بر پیامبر اکرم( از دیدگاه مفسران فریقین».
براساس آنچه در ماهیت سِحر گفته شد، که سِحر تأثیر نفسانی ساحر در مسحور است، و کارگر افتادن آن بدین شرط است که نفس ساحر قویتر از نفس مسحور باشد؛ باید پرسید کدام نفس است که بر نفس پیامبر( غالب باشد تا بتواند حوزه خیال حضرت را بنابر برخی از این روایات متأثر کند؟ (بخاری، ۱۴۱۰ق، ج ۵، ص ۲۵۰و296؛ ج ۱۰، ص ۱۱۶؛ ج 9، ص ۱۴۵و۱۴۷).
Linguistic Analysis of Gabriel Sawma's View on the Word “Sakine” ( Mohammad Ali Hemmati / Assistant Professor, University of Qur’an Science and Education, Shiraz mohammadalihemati@gmail.
Using a descriptive-analytical and a semantic approach this paper seeks to study the word “Razwan” in the Holy Qur’an.