Skip to main content
متن و ترجمه بیش از 393,000 حدیث شیعه در پایگاه نورحدیث ...
فهرست مقالات

تک نگاری های قرآنی/ درآمدی بر مسأله حجیت قراءات قرآن

نویسنده:

ISC (23 صفحه - از 143 تا 165)

کلید واژه های ماشینی : قرائت ، قرآن ، قراءات ، مسأله حجیت قراءات قرآن ، حجیت قراءات ، پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ، اختلاف قراءات ، قاریان ، اجتهاد ، تواتر

خلاصه ماشینی:

"9 باید دید این همه تأکید در مورد قرائت قرآن به چه منظور بوده است؟ آیا جز این بوده که صیانت قرآن به عنوان والاترین هدف، منظور است؟ و آیا دست یابی به این هدف جز از راه سامان دادن امر قرائت، قانونمند کردن آن و شکل دادن آن در قالب «علم قرائت»، امکان‌پذیر بوده است؟ حتی در زمینه اختلاف قرائت‌ها نیز ارزیابی مثبت انجام گرفته و برای آن فوایدی بیان شده است. 17 در پاسخ می‌گوییم: با توجه به شرط صحت سند در اعتبار قرائت و با فرض اتصال سند به پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ، با فرض عدم تواتر سند - که هیچ نیازی به آن نیست - چگونه می‌توان قراءات را تنها مربوط به قراء و بریده از سنت نبوی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله دانست؟ گر چه در تواتر قرآن هیچ تردیدی نیست، لیکن پرسش این است که تواتر قراءات - مانند هر تواتر دیگر - چگونه فراهم آمده است. اگر قرائت قرآن به هنگام نزول قرآن و روزگار زندگانی پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ، در سطحی بسیار گسترده انجام نگرفته بود، آیا تواتر مورد نظر حاصل شده بود؟ و مگر آنچه قاریان برای ما بازگو کرده‌اند چیزی جز همان قرائت‌های ایجادگر تواتر است؟ بنابراین، نادیده گرفتن نقش قاریان در ایجاد تواتر پذیرفتنی نیست و بدون پذیرش نقش قرائت‌های عصر نزول وحی در ایجاد تواتر، تصور وجود تواتر امری نادرست خواهد بود. و اما چند روایت در این باره: ابوبکر حضرمی از امام صادق علیه‌السلام نقل کرده که پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: اگر مردم قرآن را چنان که نازل شده است می‌خواندند حتی دو کس نیز اختلاف نمی‌داشتند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.