چکیده:
انسان سوزی و احراق انسان، از جمله مجازات وحشتناکی است که امروزه به نام اسلام و مسلمانان، توسط گروه تروریستی تکفیری داعش در حال اجرا است. دولت اسلامی در عراق و شام با استناد به گذشتگان و صحابی و در رأس آنها امام علی(ع) در صدد اقدام چنین عملی برآمدهاند. سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که آیا اساساً امام علی (ع) چنین کاری را انجام داده است؟! و چنین مجازاتی را برای شخص یا اشخاص خاطی در نظر گرفته است؟ پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی این موضوع را در روایات مورد بررسی قرار داده و بر این باور است با نگاه به کتب روایی اعم از شیعه و سنی احادیثی به چشم میخورد که برداشت سطحی به آن ها می تواند دلیلی بر مدعای داعش باشد، اما خانواده حدیث بر این عقیده است که سوزاندن عموماً پس از ضرب اعناق بوده است.
Human beings and human beings are among the gruesome punishments being carried out today in the name of Islam and Muslims by the ISIS Takfiri terrorist group. The Islamic State in Iraq and the Levant has tried to take such action, citing the past and the Sahabi, and at the head of them Imam Ali (AS).The question that arises here is whether Imam Ali (AS) has basically done so ?! And does such a punishment apply to a person or persons in breach? The present study, using a descriptive-analytical method, has examined this issue in the narrations and believes that by looking at narrative books, both Shi'a and Sunni, there are traditions that the superficial understanding of them can provide a reason to claim. ISIL, but the hadith family believes that the burning was generally after the strikes.
خلاصه ماشینی:
آنچه مهم به نظر ميرسد سيره معصومين ، در اين خصوص اسـت ، بـه همـين دليـل ، در پژوهش حاضر احراق انسان توسط امام علي(ع ) در روايـات مـورد بررسـي قـرار گرفتـه تـا روشن شود در سيره پيشواي شيعيان ، چنين مجازاتي مورد پسند بوده و توسط امـام علـي(ع ) و صحابه انجام شده است يا اينکه بالعکس ؛ چنين مجازاتي، از طـرف امـام علـي(ع )، مـورد نهي و کراهت قرار گرفته است .
دسته دوم : در مورد روايت پنجم ، پس از آن که مرد لواط کننـده سـخت تـرين راههـا را براي قتل خود پذيرفت ، امام علي(ع ) دستور به فـراهم آوردن آتـش داد شـايد احتمـال ايـن ميرود که امام با استفاده از علم پيشين خود مي دانسته که اين روش منتهي به توبـه شـخص خاطي، مي شود و پس از ديدن آتش توبه مي کند،به همـين جهـت حـدّ نيـز از وي سـاقط خواهد شد، که همين طور هم شد و چنين حدي حتي بر فرض ثبوت ، صورت نگرفت .
ابن عبدالبر اين روايت را به گونه ديگري نقل کرده است : عده اي از شـيعيان خـدمت امام علي(ع ) آمدند و گفتند: تو خدا هستي!
ابن حجر در کتابش با عنوان «فتح الباري في شرح صحيح البخاري» پيرامـون سـوزاندن شخص مرتد به داستان عبدالله بن سبأ اشاره کرده و نوشته است : عبـدالله بـن سـبأ از غاليـان زنادقه بود و پيرواني دارد که به آنان سبئيه گفته ميشود و معتقد بـه الوهيـت علـي بـن أبـي طالب ميباشند و علي در زمان خلافـت خـود آنـان را سوزاند.