Skip to main content
متن و ترجمه بیش از 393,000 حدیث شیعه در پایگاه نورحدیث ...
فهرست مقالات

نقد و بررسی برنامه و متون آموزشی تفسیر در دانشگاه ها

نویسنده:

ISC (22 صفحه - از 354 تا 375)

کلید واژه های ماشینی : تفسیر ، قرآن ، تفسیر قرآن ، گرایش علوم قرآن و حدیث ، سر فصل درس تفسیر مشترک ، متون آموزشی تفسیر ، دانشجو ، متون آموزشی ، گرایش ، دینی

خلاصه ماشینی:

"ولی با کمال تأسف باید گفت این درس مورد بی مهری ظالمانه یا مظلومانه ـ چه از طرف برنامه ریزان و استادان و چه از طرف دانشجویان ـ قرار گرفته است که در این قسمت به عوامل مؤثر در شکل‌گیری این جریان می‌پردازیم علاوه بر نکاتی که در قسمت گذشته آمد، ضعف‌ها و کاستی‌های درس تفسیر قرآن در دانشگاه‌ها عبارتند از: 1ـ عدم بستر سازی تفسیری از آنجا که هر علمی سه زیر شاخه دارد، علم تفسیر نیز سه زیر شاخه دارد که عبارتند از: فلسفه تفسیر، تاریخ تفسیر، روش‌شناسی تفسیر. از این رو، بستر سازی لازم در راستای آشنایی دانشجو با مقدمات تفسیری آنچنانکه شایسته و بایسته است صورت نمی‌پذیرد، از سوی دیگر ذهن دانشجو نه تنها نسبت به اثبات وحی و اعجاز، تاریخ قرآن، تحریف ناپذیری و علوم قرآنی کاملا بیگانه است، بلکه با انبوهی از سؤالات بدون پاسخ نیز درگیر است. آیا مطالعه بخشی از تفسیر نمونه، المیزان و مجمع‌البیان، دانشجو را در مسیر خلاقیت و نوآوری در تفسیر سوق می‌دهد؟ بهتر نیست به جای ترجمه عربی چند صفحه از یک تفسیر، به دانشجو، راهکارهای استفاده از تفاسیر قدیم و جدید آموزش داده شود؟ آیا دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، توانایی لازم جهت استفاده از تفاسیر را ندارند که در برخی دانشگاه‌ها، ترجمه و توضیح متن یک تفسیر، تمام وقت کلاس تفسیر را به خود اختصاص دهد؟ 5ـ تکرار و موازی کاری سر فصل‌ها در مقاطع مختلف پسوند «مشترک» و «تخصصی» به دنبال درس تفسیر، نشانگر دو سطح مختلف تفسیر در دوره کارشناسی است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.