چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبار بخشی برنامه درسی وارونه در درس پرورش مهارت کلامی انجام شده است. روش پژوهش حاضر با توجه به نوع هدف، کاربردی و با توجه به گردآوری دادهها از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی وکمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل، کتاب درسی پرورش مهارت کلامی و برنامه درسی، درس پرورش مهارت کلامی، راهنمای هنرجو و هنر آموز در درس پرورش مهارت کلامی، و در بخش کمی، نظر خواهی از متخصصان و برنامه ریزان درسی، در ایران می باشد، که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. ابزار گرداوری دادهها ، پرسشنامه ی محقق ساخته 13گویه ای است. روایی پرسشنامه توسط 5 نفر از متخصصان برنامه درسی مورد تایید قرار گرفته و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ با مقدار0.901 محاسبه گردید. پژوهشگر با مراجعه به مقالات،کتب، اسناد و مقالات، متون و سایت های اینترنتی در کشورهای پیشرو در زمینه برنامه درسی وارونه، نمونه های مرتبط را به صورت عمدی گزینش نموده، و با بررسی تلخیص و نتیجه گیری از آنها، مبادرت به معرفی برنامه درسی وارونه و قابلیتهای این برنامه درسی و ویژگیهای عناصر آن (ده عنصر اکر) نموده است سپس عناصر برنامه درسی وارونه در غالب پرسشنامه 13 گویه ای در اختیار متخصصاصان برنامه درسی قرار گرفت و در نهایت بعد از تجزیه و تحلیل دادها به روش توصیفی و استنباطی، مشخص گردید به طور میانگین 90.17 درصد پاسخ متخصصان به پرسشها، کاملا موافقم و موافقم بوده است. بنابراین یافتههای پژوهش نشان داد، برنامه درسی پرورش مهارتهای کلامی (جدید) به میزان بسیار زیادی بر برنامه درسی وارونه منطبق است و نتایج نشان دهنده اعتبار بالای طرح مورد نظر است.
خلاصه ماشینی:
طراحی و اعتباربخشی برنامه درسی وارونه در درس پرورش مهارت کلامی کودک ریحانه اسمعیلی کرانی1،غلامعلی احمدی2 1 کارشناسی ارشد، برنامه درسی،دانشکده علوم تربیتی ،دانشگاه شهید رجایی تهران 2 استادیار گروه علوم تربيتي، دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي، تهران چکیده پژوهش حاضر با هدف طراحي و اعتبار بخشي برنامه درسي وارونه در درس پرورش مهارت کلامي انجام شده است.
با توجه به اهميت زبانآموزي در دوره پيش از دبستان کتاب پرورش مهارتهاي کلامي ازجمله درسهاي، فعاليت محور و چهارمين درس شايستگيهاي فني و کارگاهي است که ويژه رشته تربيت کودک در پايه يازدهم تأليف شده است و کسب شايستگيهاي اين کتاب براي موفقيت آينده شغلي و حرفهاي هنرجو بسيار ضروري هست، ماهيت اين درس بهگونهاي است که طراحي برنامه درسي را ميطلبد که در آن به تجارب باليني و کار در محيط واقعي، هنرجو اهميت داده شود و نيازمند تغيير اساسي برنامهي درسي و شيوههاي ياددهي و يادگيري دراین درس میباشد.
در پژوهشی دیگر مایکلا پدرونی (2003)، تحت عنوان" آموزش برنامهنویسی مقدماتی با رویکرد برنامه درسی معکوس"به این نتیجه رسید که برنامهنویسی خارج از کلاس اهمیت بیشتری دارد و دانش آموزان با یک برنامه کاربردی دقیق کار میکنند در حقیقت دانش آموزان با اجرا و بررسی برنامه، دوره آموزشی خود را شروع میکنند و سپس با اضافه شدن کدهای ساده گسترش مییابد.
بحث ونتیجه گیری بر اساس پژوهش حاضر در رابطه با عناصر برنامه درسی وارونه در درس پرورش مهارت کلامی کودک، اینگونه استنباط میشود که رویکرد وارونه در این درس، بهگونهای است که :يادگيرندگان دانش و تجربه را در زندگیشان كسب میکنند.