چکیده:
آموزش زبان انگلیسی برای اهداف ویژه (ESP) که در محافل دانشگاهی ما به زبان انگلیسی تخصصی معروف میباشد،مقولهای است که در نیمه دوم قرن بیستم تحت تأثیر پیشرفتهای علمی و فنی دنیای غرب،تحولات در علم زبانشناسی و دگرگونیهای به وجود آمده در روانشناسی آموزشی پا به عرصه گذاشت.در طول تقریبا نیم قرن حیات،این موضوع درسی تغییر و تحولات زیادی را پشتسر گذاشته است؛بهطور که امروزه از نسل چهارم آموزش ESP صحبت میشود.در کشور ما نیز بعد از انقلاب فرهنگی حرکتهایی برای بومیسازی این موضوع آغاز گردید.این فعالیتها اگرچه در آغاز خیلی امیدوارکننده بهنظر میرسید،ولی در نهایت سرانجام خیلی قبولی پیدا نکرد.بررسیها نشان میدهد که عدم وجود مطالب آموزشی مناسب و دخالت ندادن متخصصان امر تهیه مطالب آموزشی مربوط و تدریس آنها بر مسکلات موجود بیشتر دامن میزند و این موضوع بهطور جدی توجه افراد دستاندرکار را میطلبد.
خلاصه ماشینی:
"آموزش زبان انگلیسی برای اهداف ویژه (ESP) که در محافل دانشگاهی ما به زبان
کلید واژهها:انگلیسی برای اهداف ویژه، EOP ، ESP ،تجزیه و تحلیل کلام،افعال
به کسب مهارتهای لازم برای وارد شدن و استفاده بهین از متون زبان انگلیسی مربوط
در این زمان،آموز زبان برای اهداف ویژه را مطرح ساختند،براین باور بودند که
(1)- language fuactions مطالعه متون زبان انگلیسی مربوط به رشتههای مختلف علمی و فنی توسط فراگران
براساس این تفکر،اولین دورههای آموزشی ESP با گزینش و استفاده از
و عدم وجود تمرینات و فعالیتهای آموزشی،تدریس این دورههای آموزشی را به
ESP به فکر ایجاد تغییرات لازم در آنها افتادند و به این ترتیب نسل دوم دورههای
اهداف کاربردی زبان نمیتواند قابلیت لازم را برای استفاده حرفهای ازآن ایجاد
و تجزیه و تحلیل لازم در مورد نیازهای آموزشی فراگیران خواهد بود.
تخصصی بودند و عمده فعالیتهای آموزشی آنها بر محور واژگان و دستور زبان استوار
صورت پذیرفت و این زمانی بود که حتی نسل سوم آموزش ESP در کشورهای
گسترش حجم فعالیتهای تدوین کتابهای درسی ESP ،تقریبا هیچگونه عزمی برای بهینهسازی و اصلاح کیفیت آموزشی آنها وجود نداشته است و حتی در مورد
لازم برای تدریس زبان را به کارگیرند و در نتیجه،فرایند تدریس این گونه کلاسها
است که فارغالتحصیلان رشته آموزش زبان انگلیسی قادر به تدریس واحدهای زبان
تدریس ESP از حداقل تسلط لازم به زبان انگلیسی برخوردار نیستند و در نتیجه
های اصلی فعالیت آنها تدریس دروس ESP میباشد،نادیده گرفته میشود و این در
حالی است که برای چنین افرادی آشنایی با یک سری مفاهیم تخصصی مربوط به"