چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی سهم ابعاد سرمایه اجتماعی در میزان تمایل به گردشگری ساکنین شهرهای ساحلی استان مازندران (مورد مطالعه: بابلسر، محمودآباد، نوشهر، چالوس، رامسر) میباشد. روش پژوهش توصیفی- تبیینی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش تمام افراد ساکن بالای 20 سال پنج شهر ساحلی استان مازندران (بابلسر، محمودآباد، نوشهر، چالوس، رامسر میباشند. حجم نمونه تحقیق حاضر با استفاده از فرمول کوکران 530 نفر میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات این تحقیق پرسشنامه محققساخته میباشد که از تحقیقات پیشین نیز استفاده شده است و شامل 119 سوال بسته در قالب طیف لیکرت و سوالات بسته و باز، مربوط به متغیرهای زمینهای تحقیق میباشد. پس از جمعآوری اطلاعات، با استفاده از نرم افزار SPSS و سپس Amos دادهها استخراج، طبقهبندی، توصیف و تحلیل شده و در نهایت گزارش نهایی تحقیق بر مبنای یافتهها و نتایج تنظیم و تدوین گردید. نتایج نشان میدهد که بین ابعاد کل سرمایه اجتماعی (بعد روابط اجتماعی، بعد هنجار اجتماعی و بعد اعتماد اجتماعی) با تمایل به گردشگری و انگیزه گردشگری رابطه معنی داری وجود دارد.
The purpose of this study was to investigate the contribution of social capital dimensions on the inclination to tourism of residents of coastal cities of Mazandaran province (Case study: Babolsar, Mahmoudabad, Noshahr, Chalus, Ramsar). The research method is descriptive-explanatory and survey type. The statistical population of this study is all residents over the age of 20 years in five coastal cities of Mazandaran, Babolsar, Mahmoudabad, Noshahr, Chalus and Ramsar. The sample size of the present study is 530 people using Cochran formula. The data collection tool is a researcher-made questionnaire that has been used to some extent from previous research and includes 119 closed questions in terms of Likert spectrum and open and closed questions related to the underlying variables of the research. After collecting information, the SPSS and then Amous data were extracted, classified and analyzed, and ultimately the final report of the research was based on the findings and results. The results show that between the total dimensions Social capital and then social relations, social norms, and the dimension of social trust with Tendency to Tourism and tourism motivation have a meaningful relationship.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان میدهد که بین ابعاد کل سرمایه اجتماعی (بعد روابط اجتماعی، بعد هنجار اجتماعی و بعد اعتماد اجتماعی) با تمایل به گردشگری و انگیزه گردشگری رابطه معنیداری وجود دارد.
بنـابراین بـه لحـاظ سـرمایه اجتماعی، بر اساس نظریات صاحب نظران باید گفت چنان چه در جامعه ای مشارکت ، همکـاری و تعـاون ، اعتماد و روابط اجتماعی که نسخه های مربوط به سرمایه اجتماعی اند موجود باشد، زمینه ایجاد و تقویـت تمایل به گردشگری فراهم میشود (غفاری، ١٣٩٢: ١١٩).
در مورد دیگری که این سه فرد قابل مقایسه میباشند، نقش مثبت و کارکردی است که سرمایه اجتماعی میتواند داشته باشد و نتایجی که از وجود آن برای افراد و گروه ها حاصل میشود در تحلیل محتوای نظریات ارائه شده ، میتوان به این نکته پی برد که نظریه پردازان سرمایه اجتماعی بیش ترین تأکید آن ها بر دو جنبه عینی یا ساختاری یعنی شبکه روابط و ذهنی یا شناختی، یعنی هنجار و اعتماد بوده است .
لذا بر اساس مباحث فوق فرضیه های زیر گمانه سازی میشود: ١- بین ابعاد سرمایه اجتماعی و میزان تمایل به گردشگری رابطه مثبت وجود دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) در پژوهش حاضر از ٣ بعد متغیرهای سرمایه اجتماعی (روابط اجتماعی، هنجارهای اجتماعی، اعتماد اجتماعی) به عنوان متغیرهای پیش بینی کننده احتمال تمایل به گردشگری مورد تحلیل قرار گرفته اند.
بحث و نتیجه گیری در آزمون فرضیه اول ، نتایج نشان میدهد بین ابعاد سرمایه اجتماعی و میزان تمایل به گردشگری رابطه وجود دارد.
در آزمون فرضیه دوم ، نتایج نشان میدهد که بین ابعاد سرمایه اجتماعی و میزان انگیزه به گردشگری رابطه وجود دارد.