چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی مهمترین شیوه های دعوت دانش آموزان به نماز، از دیدگاه دانش آموزان دوره دوم ابتدایی در شهر آبیک انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی و مقطعی بود. جامعه آماری، دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهر آبیک در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ که شامل ۳۱۱۵ دانش آموز (۱۵۹۱ نفر دختر و ۱۵۲۴ نفر پسر) و حجم نمونه که به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله انتخاب گردید ۳۴۲ نفر بود. ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه عوامل تاثیر گذار در نهادینه کردن نماز بود که توسط دانش آموزان تکمیل شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و روش آماری t استفاده شد. نتایج بدست آمده حاکی از اهمیت نقش خانواده در جذب بیشتر دانش آموزان به نماز می باشد، در رتبه های بعدی به ترتیب گروه های دوستی، مدرسه و معلمان قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج بدست آمده حاکی از اهمیت نقش خانواده در جذب بیشتر دانش آموزان به نماز می باشد، در رتبه های بعدی به ترتیب گروه های دوستی، مدرسه و معلمان قرار دارد.
[9] همچنین نتایج پژوهش جعفري اورنگي در زمینة بررسي عوامل مؤثر در گرايش دانش آموزان دبيرستان هاي شهر تهران نسبت به مسائل مذهبي بیانگر آن است که رفتارهاي فرهنگي و اجتماعي حاکم بر خانواده (عواملي مانند تشويق فرزندان به اعمال مذهبي، مشارکت عملي والدين در مراسم هاي مختلف مذهبي و...
[11] همچنین نتايج پژوهشی دیگر نشان داد كه دانش آموزان حضور كاركنان مدرسه در نماز جماعت، روحاني بودن امام جماعت، وجود مكان و محل مناسب و تميز براي نماز خواندن، تنظيم ساعت آموزشي با توجه به اوقات شرعي و نیز آموزش عملي نماز را از روش هاي خوب براي ترغيب دانش آموزان به نماز جماعت دارای اهمیت ویژه ای است.
و در اولویت های بعدی تشویق دانش آموزان شرکت کننده در نماز جماعت مدرسه و نقش معلمان در ترویج فرهنگ نماز قرار دارد.
[21] در درجه دوم گروه دوستان و همسالان قرار دارد که نماز خواندن آنان و همچنین تشویق آنان به نماز می تواند تاثیر مهمی در ترویج این فریضه الهی در بین دانش آموزان داشته باشد.
بررسی راه هاي جذب دانش آموزان به نماز جماعت مدارس متوسطه پسرانه ناحیه یک کرمانشاه در سال تحصیلی 83-1382.
بررسي عوامل موثر در گرايش دانش آموزان دبيرستان هاي شهر تهران نسبت به مسائل مذهبي (طرح پژوهشی).
بررسي علل و عوامل درون مدرسه اي بر جذب دانش آموزان به نماز (طرح پژوهشی).