چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی هنردرمانی گروهی بیانگر بر مشکلات درونیسازیشده و نیمرخ هیجانی- کارکردی کودکان بیسرپرست و بد سرپرست بود. طرح این پژوهش از نوع شبهآزمایشی به صورت پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و مداخلهنما بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پسران بیسرپرست و بدسرپرست 3 تا 5 ساله ساکن در یکی از مراکز وابسته به گلستانعلی شهر مشهد بود. بدین منظور از این جامعه تعداد 30 پسر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی و برابر در سه گروه مداخله، گروه مداخلهنما و گروه کنترل جایگزین شدند (هر گروه 10 نفر). گروه آزمایش، مداخله هنردرمانی گروهی را در طی یازده جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند، درحالیکه گروه مداخلهنما در یازده جلسه کلاس 90 دقیقهای آموزش کار با کامپیوتر شرکت کردند. گروه کنترل نیز مداخلهای را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس چندمتغیره استفاده شد. ابزارهای تحقیق حاضر شامل پرسشنامه نیمرخ هیجانی -کارکردی گرینسپن و پرسشنامه فهرست رفتاری کودکان (CBCL) بود. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره بر روی نمرات پیشآزمون و پسآزمون نشانداد که در متغیر نیمرخ هیجانی- کارکردی (05/0>P) و متغیر مشکلات درونیسازیشده (05/0>P) بین گروه مداخله و دو گروه دیگر تفاوت معناداری وجود دارد. بدینصورت که میانگین نمرات نیمرخ هیجانی کارکردی در گروه مداخله پس از دریافت درمان نسبت به گروه کنترل به صورت معناداری افزایش و نمرات مشکلات درونیسازیشده در مقایسه با گروه کنترل به صورت معناداری کاهش یافت. همچنین میزان بهبود در نمرات نیمرخ هیجانی کارکردی و مشکلات درونسازیشده گروه مداخله بیشتر از گروه مداخلهنما (آموزش کامپیوتر) بود. باتوجه به نتایج، میتوان روش هنردرمانی گروهی بیانگر را بهعنوان درمان مناسبی برای بهبود مشکلات درونسازیشده و نیمرخ هیجانی کارکردی این کودکان در نظر گرفت.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of expressive art group therapy on internalized problems and emotional-functional profiles of parentless and poor-parenting children. The design of this research was quasi-experimental, pre-test, and post-test with the control and sham-control group. The study's statistical population consisted of all parentless and poor-parenting boys from three to five years old living in one of the centers of Golestan Ali Family-like Center in Mashhad city. Thirty boys selected by the convenience sampling method were randomly divided into the intervention group, the sham control group, and the control group. The experimental group received expressive art group therapy during eleven 90-minute sessions, while the sham-control group participated in eleven 90-minute computer training sessions. The control group didn’t receive any intervention. Multivariate covariance analysis was used for data analysis. The instruments of this study were Greenspan emotional-functional profile questionnaire and Child Behavior Checklist (CBCL). The results of MANCOVA on pre and post-test scores showed that there is a significant difference between variables of emotional-functional profile (P< 0.05) and internalized problems (P< 0.05). Thus, the mean of functional-emotional profile scores in the experimental group after receiving intervention increased significantly compared to the control group. The scores of internalized problems significantly decreased compared to the control group. Besides, the improvement in the scores of functional-emotional profile and internalized problems in the experimental group were more than the sham control group. According to the results, and expressive art group therapy model can be considered as an adequate intervention for improving the internalized problems and emotional-functional profile of children.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي هنردرماني بيانگر گروهي بر مشکلات درونيسازيشده و نيمرخ هيجاني-کارکردي کودکان بيسرپرست و بد سرپرست The Effectiveness of Expressive Art Group Therapy on Internalized Problems and Emotional-Functional Profile of Parentless and Poor-parenting Children نفيسه عيدگاهيان Nafiseh Eidgahian Master of General Psychology, Ferdowsi University of کارشناسي ارشد روانشناسي عمومي، دانشگاه فردوسي مشهد، مشهد، Mashhad, Mashhad, Iran.
چکيده Abstract The purpose of this study was to investigate the هدف از انجام اين پژوهش ، بررسي اثربخشي هنردرماني گروهي بيانگر بر effectiveness of expressive art group therapy on مشکلات درونيسازيشده و نيمرخ هيجاني - کارکردي کودکان internalized problems and emotional-functional profiles of parentless and poor-parenting children.
باتوجه به نتايج ، ميتوان روش therapy model can be considered as an adequate هنردرماني گروهي بيانگر را به عنوان درمان مناسبي براي بهبود مشکلات intervention for improving the internalized problems درون سازيشده و نيمرخ هيجاني کارکردي اين کودکان در نظر گرفت .
Keywords: Expressive group art therapy, Functional - واژه هاي کليدي: هنردرماني گروهي بيانگر، نيمرخ هيجاني - کارکردي، emotional profile, Internalized problem مشکلات درون سازيشده نوع مقاله :پژوهشي دريافت : تير ٩٨ پذيرش : آذر ٩٨ ويرايش نهايي : ارديبهشت ٩٩ مقدمه خانواده نهاد اجتماعي است که رشد کودک و شخصيت او را در بزرگسالي شکل ميدهد و کودکاني که از تجربه محيطي سرشار از عشق و دلبستگي محروم باشند در معرض بحرانهاي اجتماعي و اخلاقي قرار ميگيرند (متمبني ١، ٢٠١٣) درواقع والدين در پيشگيري از ابتلاي کودکان به اختلالات درون سازي شده نقش حياتي دارند (ياپ ٢ و همکاران ، ٢٠١٦).