چکیده:
این پژوهش، با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت تفکر خلاق در کتابخانههای عمومی، بر میزان خلاقیت کودکان دختر 12 ساله عضو کتابخانه عمومی امام علی(ع) شهر قم انجام شده است. طرح پژوهش حاضر، تجربی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، همۀ کودکان دختر 12 ساله عضو کتابخانه عمومی امام علی (ع) شهر قم بوده که از این میان آنها 60 نفر به صورت تصادفی انتخاب شده و در دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفته اند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه، آموزش مهارت تفکر خلاق را دریافت کرده است. ابزار گردآوری اطلاعات، آزمون تصویری تفکر خلاق تورنس(فرم «الف») بوده که توانایی آزمودنیها را سنجیده است. برای تحلیل دادهها، از آزمون t مستقل استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان دادند که میان نمرات خلاقیت کودکانی که آموزش مهارت تفکر خلاق را دریافت کرده اند، با کودکانی که این آموزشها را ندیده اند، تفاوت معنادار وجود دارد و این آموزشها در میان اعضای کتابخانه، منجر به افزایش خلاقیت شده است. نتایج مطالعه مولفههای خلاقیت، که به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته اند، نشان داده که آموزش مهارت تفکر خلاق، در میان کودکان عضو کتابخانه، منجر به افزایش شاخصهای سیالی، انعطاف پذیری، ابتکار و بسط تفکر آنان شده است.
The purpose of the current study was to determine the effect of creative thinking training on the creativity of 12-year-old girl members of Imam Ali Public Library in Qom. This experimental research had a pretest-posttest control group design. The statistical population of the study consisted of all 12-year-old girl members of Imam Ali Public Library in Qom from among whom 60 children were randomly selected and assigned to an experimental (N=30) and a control group (N=30). The experimental group was treated with twelve 60-minute creative thinking sessions; however, the control group received no intervention. The instrument included Torrance Test of Creative Thinking (Visual Test, Form A). For the purpose of data analysis, independent t-test was used. The results showed that there was a significant difference between the creativity scores of children who received the training in creative thinking skills and those who did not receive the intervention. In fact, the training fostered children’s creativity. Regarding the components of creative thinking, i.e., fluency, flexibility, originality and elaboration, it should be stated that the training enhanced these components as well.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماري پژوهش ، همۀ کودکان دختر ١٢ ساله عضو کتابخانه عمومي امام علي (ع ) شهر قم بوده که از اين ميان آنها ٦٠ نفر به صورت تصادفي انتخاب شده و در دو گروه آزمايش (٣٠ نفر) و کنترل (٣٠ نفر) قرار گرفته اند.
يافته هاي پژوهش نشان دادند که ميان نمرات خلاقيت کودکاني که آموزش مهارت تفکر خلاق را دريافت کرده اند، با کودکاني که اين آموزشها را نديده اند، تفاوت معنادار وجود دارد و اين آموزشها در ميان اعضاي کتابخانه ، منجر به افزايش خلاقيت شده است .
نتايج مطالعه مؤلفه هاي خلاقيت ، که به صورت جداگانه مورد بررسي قرار گرفته اند، نشان داده که آموزش مهارت تفکر خلاق ، در ميان کودکان عضو کتابخانه ، منجر به افزايش شاخصهاي سيالي، انعطاف پذيري، ابتکار و بسط تفکر آنان شده است .
از اين رو در اين پژوهش ، پژوهشگر بر آن بوده است که به بررسي تأثير آموزش تفکر خلاق در کتابخانه هاي عمومي، بر ميزان خلاقيت کودکان دختر ١٢ ساله عضو کتابخانه عمومي امام علي (ع ) شهر قم بپردازد.
تأثير آموزش مهارتهاي تفکر خلاق بر هر يک از مؤلفه هاي چهارگانه خلاقيت (انعطاف پذيري، ابتکار، بسط ، سياليت ) کودکان دختر ١٢ ساله عضو کتابخانه عمومي امام علي (ع ) شهر قم ، چگونه است ؟ ٢.
جدول ٨: آزمون t مستقل براي مقايسه متغيرهاي خلاقيت در گروه آزمايش و کنترل (رجوع شود به تصوير صفحه) نتيجه گيري در پژوهش حاضر، تأثير آموزش مهارتهاي تفکر خلاق در کتابخانه هاي عمومي، بر ميزان خلاقيت کودکان دختر ١٢ ساله عضو کتابخانه عمومي امام علي (ع ) شهر قم ، بررسي شده است .