چکیده:
از مسائل بسیار مهمی که دین اسلام به آن شدیداً اهتمام دارد، نگهداری حرمت و آبروی مسلمین و پرهیز از جستوجوی عقاید و دخالت کردن در زندگی دیگران است. دخالت و خبرجویی از اندرون زندگی شخصی مردم جایز نبوده و کسی اجازه ندارد که اسرار و لغزشهای مردم را افشا کند؛ در حقیقت جستوجوگری عاملی است برای کشف اسرار و رازها و احیاناً عیوب نهانی مردم، و اسلام هرگز اجازه نمیدهد که رازهای خصوصی افراد فاش شود. لذا پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی در صدد است با توجه به آیه 12 سوره حجرات عوامل بروز تجسس و دخالت همچون عدم تقوا، حسادت و عداوت را از منظر آیات مورد بررسی قرار داده و بیان نماید که در صورت عدم ترک، این رذیله اخلاقی میتواند پیامدهای سوئی را از جمله افشاء زندگی شخصی و ایجاد تنفر در بین افراد ایجاد نماید. در پایان نیز با اشاره به راهکار درمانی این بیماری اخلاقی؛ بیان میدارد که عمل به دستورات قرآن در انتخاب روش تربیتی صحیح میتواند آسایش خاطر و امنیت بر زندگی شخصی افراد را حاصل نماید.
خلاصه ماشینی:
به خاطر نهان بودن شر حسادت است که خداوند به پيامبر(ص ) دستور ميدهد که براي رهايي از آسيب ها و خطرهاي آن به خدا پناه برد که تنها او عالم به دل ها و اسرار مردمان است و ميتواند شر ايشان را به خودشان بازگرداند؛ چنانچه فرمايش خداوند در سوره نساء است که ميفرمايند: ﴿أم يحسدون الناس علي ماآتاهم الله من فضله فقدآتيناآل إبراهيم الکتاب والحکمة وآتيناهم ملکاعظيما﴾(نساء/ ٥٤) «با اينکه به مردم (پيامبر و خاندانش ) در برابر آنچه خدا از فضلش به آن ها بخشيده ، حسد ميورزند(چرا حسد ميورزند) با اينکه به آل ابراهيم (که ١٥٢/فصلنامه مطالعات قرآني، سال يازدهم ، شماره ٤١، بهار ١٩٩ يهود از خاندان او هستند) کتاب و حکمت داديم و حکومت عظيمي در اختيار آن ها قرار داديم » از نظر معنوي حسد نشانه کمبود شخصيت و ناداني و کوتاه فکري و ضعف و نقص ايمان است ، زيرا حسود در واقع خود را ناتوان تر از آن ميبيند که به مقام محسود و بالاتر از آن برسد و لذا سعي ميکند محسود را به عقب برگرداند، به علاوه او عملا به حکمت خداوند که بخشنده اصلي اين نعمت ها است معترض است و نسبت به اعطاي نعمت به افراد از طرف خداوند ايراد دارد(مکارم شيرازي و همکاران ، ١٧١ش : / ٤٢٤).