چکیده:
در جهان کنونی، محتوا و صورت زندگی در ابعاد مختلف، شکلی فرهنگی بهخود گرفته و ازهمینرو، اهمیت مدیریت فرهنگی بیشازپیش نمایان شده است. در این مقاله، بهمنظور تبیین وضعیت موجود، پس از پژوهش و مطالعه اسناد، کتابها، و مصاحبه با استادان و متخصصان مدیریت فرهنگی و آموزشوپرورش، 33 مورد شناسایی شده و نتیجه در قالب پرسشنامه (پس از تأیید اعتبار و روایی و همچنین، تأیید استادان فن) بین 30 نفر از مدیران حوزههای مختلف ستادی، اجرایی، و میانی آموزشوپرورش توزیع شده است. سپس، دادههای بهدستآمده با استفاده از نرمافزار Minitab16 و آزمون T مستقل، تحلیل، و درنهایت، نقاط قوت، ضعف، فرصتها، و تهدیدها براساس دیدگاه مخاطبان تعیین شدهاند. پس از بررسی نتایج بهدستآمده از تحلیل دادهها، 'تأثیرپذیری برنامههای درسی و آموزشی از جریانهای سیاسی' بهعنوان نقطهضعف و 'وجود پیوست فرهنگی و مهندسی فرهنگی در تهیۀ برنامههای آموزشی و درسی'، 'سند برنامه درسی ملی'، 'سند ملی آموزشوپرورش (سند تحول بنیادین)'، و 'فراوان بودن چهرههای فرهنگی در میان نخبگان سیاسی' بهعنوان نقاط قوت، در تعیین وضعیت موجود مدیریت ارتقای سواد فرهنگی در آموزشوپرورش، مواردی هستند که توسط مخاطبان تأیید نشدهاند. همچنین، مخاطبان، موارد 'برنامهریزی برای جلوگیری از فرار مغزها' و 'قابلیتهای بازتولید هویت فرهنگی، تعصب خانوادگی در کشور' را از بین فرصتها و موارد 'قدرت هدایت افکار عمومی از طریق رسانهها و فرهنگسازی در شرایط بحرانی' و 'ناتوانی هنجارها و ابزارهای فرهنگی در مقابله با هجوم فرهنگ بیگانه' را از بین تهدیدها، تأیید نکردهاند. موارد دیگر مطرحشده در پرسشنامه، موردتأیید پاسخدهندگان قرار گرفته است.
The conditions of today’s urban life have made the citizens’ needs dramatically intricate and diverse. Conducting need assessments in cities is a measure to identify the citizens' important needs, pave the way for the meeting these needs, and identify the constant changes made in the urban life. The review and analysis of the needs assessments in cities having been conducted so far can be used as a means of introducing the best methods of carrying out needs assessment. To achieve the given purpose, this study has made an attempt to identify the methodological and conceptual weaknesses of the needs assessments carried out so far and offers some practical suggestions for improving the future needs assessments. This study is based on document analysis and systematic review of the previous studies. The methodological weaknesses found in the studied needs assessments in cities were as follows: the scope of the samples under the investigation and the aims of the analyses did not exactly match the methodologies; the surveys were limited to some closed questions; the data collection methods were not adequately justified and explained; the sampling techniques used for the studies were not appropriate; and the ways of extracting the concept of the needs were not faultless. A comprehensive approach for the classification of the urban needs based on the prevailing needs assessment models is conclusively suggested because both the citizens’ mentalities and objective goal-oriented models are to a great extent, if not fully, included in this approach.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله ، به منظور تبيين وضعيت موجود، پس از پژوهش و مطالعه اسناد، کتاب ها، و مصاحبه بـا اسـتادان و متخصصان مديريت فرهنگي و آموزش وپرورش ، ٣٣ مورد شناسايي شده و نتيجه در قالب پرسش نامه (پس از تأييد اعتبار و روايي و همچنين ، تأييد اسـتادان فـن ) بـين ٣٠ نفـر از مديران حوزه هاي مختلف ستادي، اجرايي، و مياني آموزش وپـرورش توزيـع شـده اسـت .
پرسش هاي ١١، ١٥، ١٦، و ٢٥ از ديـد مخاطبـان ، داراي ميـانگين بـالاتر از ٣ هستند، اما ضريب معناداري آن هـا بيشـتر از ٠/٠٥ اسـت ؛ بنـابراين ، فرضـيۀ صـفر قابل تأييد نبوده و اين موارد از ديد مخاطبـان ، وضـعيت موجـود مـديريت ارتقـاي سواد فرهنگي دانش آموزان را نشان نميدهند.
پرسش هاي ١٣ و ٢٤، از ديد مخاطبان ، داراي ميانگين بالاتر از ٣ هسـتند، امـا ضريب معناداري آن ها بيشتر از ٠/٠٥ است ؛ بنابراين ، فرضيۀ صفر، قابل تأييد نبـوده و اين موارد از ديد مخاطبان ، وضـعيت موجـود مـديريت ارتقـاي سـواد فرهنگـي به تصویر صفحه مراجعه شود.
پرسش هاي ٢٣ و ٢٩ از ديد مخاطبان ، داراي ميانگين بـالاتر از ٣ هسـتند، امـا ضريب معناداري آن ها بيشتر از ٠/٠٥ است ؛ بنابراين ، فرضيۀ صفر قابل تأييد نبوده و اين موارد از ديـد مخاطبـان ، وضـعيت موجـود مـديريت ارتقـاي سـواد فرهنگـي دانش آموزان را نشان نميدهند.