چکیده:
نظریات مختلف و گوناگونی دربارۀ ظهور یا عدم ظهور خارجی و علمی اسماء مستأثر وجود دارد. برخی عارفان همانند فرغانی اسماء مستأثر را همان ذات احدیّت میدانند. برخی بر اساس روایات موجود معتقدند اسماء مستأثر از اسماء خداوند است که حقتعالی آنها را مخصوص ذات خود میداند. عرفا و حکما درموردِ این اسماء ویژگیها و احکامی را بیان کردهاند که ظهور یا عدم ظهور خارجی و علمی در این میان، مسئلهای مهم و اساسی است. برخی عرفا مانند فرغانی به عدم ظهور خارجی این اسماء حکم کردهاند و نسبت به ظهور علمی آنها سخنی نگفتهاند. در این میان، ابنعربی گرچه این اسماء را زیرمجموعۀ اسماء ذات میداند؛ اما او را میتوان با توجه به عباراتش، در زمرۀ منکران ظهور خارجی این اسماء دانست. برخی دیگر همچون امامخمینی به ظهور علمی و خارجی آنها قائلاند. در این میان افرادی همانند علامه طباطبایی تنها به ظهور علمی چنین اسمائی اعتقاد دارند. در این مقاله ابتدا اسماء مستأثر تعریف میشوند، سپس دربارۀ ویژگیها و درنهایت، ظهور یا عدم ظهور خارجی و علمیِ این اسماء تحلیل بررسی میشود.
There are various theories about the external and scientific appearance or absence of. Some mystics, like Fergani, regard the name mostathir as the first determination. According to existing traditions, some believe that the names mostathir are from the names of God that He considers them to be exclusive to His essence. Mystics and sages have expressed characteristics and rules about these names, and the external and scientific appearance or absence of them is an important and fundamental issue. Some mystics, such as Ferghani, have insisted non-appearance of these names and have not spoken about their scientific appearance. Others, like Imam Khomeini, believe in their external and scientific appearance. Meanwhile, somee like Allameh Tabatabai only believe in the scientific emergence of such names.People like Tabatabai, meanwhile, only believe in the scientific appearance of such names.In this article, first the name mostathir are defined, then the characteristics and finally the external and scientific appearance of these names are analyzed.