چکیده:
در این مقاله، رابطه سرمایه فرهنگی خانواده با هویت اجتماعی جوانان مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف اصلی این پژوهش، مطالعه ابعاد نظری سرمایه فرهنگی و هویت اجتماعی به عنوان متغیرهای اصلی مستقل و وابسته تحقیق و نیز مطالعه سرمایه فرهنگی و هویت اجتماعی جوانان و نیز چگونگی پیوند آن دو می باشد.
سرمایه فرهنگی، به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی جامعه شناسی، از اهمیت خاصی برخوردار است. سرمایه فرهنگی به تمرکز و انباشت انواع مختلف کالاهای ملموس فرهنگی و نیز قدرت و توانایی در اختیار گرفتن این کالاها و همچنین استعداد و ظرفیت فرد در شناخت و کاربرد این وسایل گفته می شود. از نظر صاحب نظران و متفکرین جامعه شناسی، سرمایه فرهنگی به سه مقوله فرهنگی درونی شده، سرمایه فرهنگی عینی و سرمایه فرهنگی نهادینه شده، قابل تفکیک است.
مفهوم هویت نیز به دو معنی تشابه و تمایز معنی می شود. بعد تمایز آن در عرصه زندگی فردی و بعد تشابه آن در عرصه اجتماعی مطرح است. تمامی ابعاد دینی، خانوادگی، ملی، قومی و فرهنگی هویت در قالب هویت اجتماعی قرار می گیرند.
جامعه آماری این تحقیق، دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه کاشان در سال 1385 می باشند که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 350 نفر به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته اند.
نتایج به دست آمده از این پژوهش، بیانگر وجود رابطه معنادار بین دو متغیر سرمایه فرهنگی و هویت اجتماعی در سطح اطمینان 95 درصد را نشان می دهند.
خلاصه ماشینی:
"گرچه سابقه موضوعهویت و منشاء و ریشه آن همزاد با انسان است،اما بروز حوادث مختلف اجتماعی در(1)- Pierre Bourdieu سالهای اخیر که بهطور عمده ناشی از تغییر و تحولات اقتصادی و صنعتی و به تبعآن گسترش شهرنشینی است،معضلات و مشکلات عدیدهای برای جوامع پدید آوردهو روند روزافزون مشکلات ناشی از این تحولات،اهمیت و نقش هویت اجتماعی رابرای برنامهریزان اجتماعی و فرهنگی نمایان ساخته است.
با توجه به اهمیت رابطه سرمایه فرهنگی و هویت اجتماعی،این موضوع در طیچند دهه اخیر مورد توجه دانشمندان و محققین علوم اجتماعی قرار گرفته و افرادیچون بوردیو،برنشتاین،پاسرون،ماجیو،ترنر و دیگران،به بررسی درباره این موضوع(1)- Crocken & Lutanen &%03111MMFG031G% فرهنگ،تاریخ و سرزمین مشترک است.
با توجه به اهمیت رابطه سرمایه فرهنگی و هویت اجتماعی،این موضوع در طیچند دهه اخیر مورد توجه دانشمندان و محققین علوم اجتماعی قرار گرفته و افرادیچون بوردیو،برنشتاین،پاسرون،ماجیو،ترنر و دیگران،به بررسی درباره این موضوع(1)- Crocken & Lutanen &%03111MMFG031G% پرداختهاند.
میزان سرمایه فرهنگی خانواده افراد با توجه به شاخصهایهفتگانه سطح تحصیلات والدین،پایگاه اقتصادی و اجتماعی خانواده،میزان آشناییوالدین با زبانهای خارجی،عضویت والدین در کتابخانهها و انجمنهای فرهنگی،میزان بازدید خانواده از موزهها و آثار و اماکن تاریخی و فرهنگی،میزان فعالیت دربرنامههای فوق برنامه و نیز برخورداری از امکانات و تجهیزات فرهنگی،مورد بررسیقرار گرفته است.
میزان سرمایه فرهنگی خانواده افراد با توجه به شاخصهایهفتگانه سطح تحصیلات والدین،پایگاه اقتصادی و اجتماعی خانواده،میزان آشناییوالدین با زبانهای خارجی،عضویت والدین در کتابخانهها و انجمنهای فرهنگی،میزان بازدید خانواده از موزهها و آثار و اماکن تاریخی و فرهنگی،میزان فعالیت دربرنامههای فوق برنامه و نیز برخورداری از امکانات و تجهیزات فرهنگی،مورد بررسیقرار گرفته است.
همانگونه که یافتههای تحقیق بوردیو وابراهیمی لویه نشان دادهاند،طبقات مختلف جامعه از سرمایه فرهنگی یکسان برخوردار تیجهگیری در این مطالعه،چگونگی پیوند بین دو متغیر سرمایه فرهنگی خانواده و هویتاجتماعی جوانان،مورد مطالعه قرار گرفته است."