چکیده:
امروزه سازمانها برای بقا و موفقیت در شرایط پیچیده و رقابتی محیط کسب و کار نیازمند مدیریت استراتژیک اثربخش میباشند تا آنها را در طراحی، برنامهریزی و اجرای موثر اهداف و استراتژیهای سازمان یاری نماید. علیرغم اهمیت قابل توجه این موضوع، نتایج تحقیقات حاکی از نبود یک روش اجرایی نظاممند برای بکارگیری استراتژهای سازمان است. یکی از ابزارهای پرکاربرد مدیریت استراتژیک، نقشه استراتژی سازمان میباشد که با نمایش عوامل کلیدی موفقیت و روابط میان آنها، به شفافسازی استراتژیها و اجرای موثر اهداف استراتژیک کمک نماید. از این رو پژوهش حاضر با هدف تدوین نقشه استراتژی و تحلیل عملکرد شرکت ایران خودرو مازندران درصدد کمک به این شرکت برای اجرای موفق استراتژیها و تخصیص صحیح منابع در جهت دستیابی به مأموریت و چشمانداز شرکت میباشد. پس از مرور پیشینة تحقیق و استخراج اهداف استراتژیک شرکت، ارتباط علت و معلولی میان آنها و همچنین وزن هر یک از آنها با استفاده از روش FDANP مشخص گردید. در ادامه بر اساس تحلیل اهمیت-عملکرد، رهنمودهایی برای تخصیص منابع در جهت تحقق اهداف استراتژیک ارائه گردید. بنابراین نتایج تحقیق میتواند مبنایی برای تصمیمگیری مدیران اجرایی شرکت مذکور برای اولویتبندی پروژههای بهبود مستمر و تخصیص بهینه منابع شرکت قرار گیرد.
Nowadays, organizational survival and success in the intricate and competitive business world entails effective strategic management that allows effective designing and planning of objectives and strategic implementation of the plans to achieve goals. Despite the vitality of strategic management, however, recent research findings underscore the absence of systematic procedures for organizational strategic implementation. Organizational strategy map is a common and functional strategic management element that helps to clarify strategies and reinforce effective implementation of strategic objectives by illustrating key factors defining success and the interaction among them. Hence, this study aimed to develop a strategy map and analyze the performance of Iran-Khodro Company in Mazandaran to help it successfully execute strategies and allocate resources to accomplish its mission. To this end, having reviewed the existing literature and specified the company's strategic goals, we weighed them and explored their causal relationship using FDANP. Further, a number of guidelines were offered based on the IPA analysis to help the management allocate resources and accomplish their goals. The findings can guide the company's managerial decisions in prioritizing ongoing reform projects and optimal allocation of resources.
خلاصه ماشینی:
تدوين نقشه استراتژي شرکت ايران خودرو مازندران با رويکرد ترکيبي FDANP و IPA سيده فاطمه آقاجاني مير 1 2 محمد وليپور خطير 3 عبدالحميد صفايي قاديکلائي چکيده امروزه سازمان ها براي بقا و موفقيت در شرايط پيچيده و رقابتي محيط کسب و کار نيازمند مديريت استراتژيک اثربخش ميباشند تا آنها را در طراحي، برنامه ريزي و اجراي موثر اهداف و استراتژيهاي سازمان ياري نمايد.
سيده فاطمه آقاجاني مير و همکاران (٥٣) اين تحقيق نقشه استراتژي شرکت را با استفاده از DANP ترسيم (به تصویر صفحه رجوع شود) .
در مرحله دوم ، پرسش نامه زوجي FDANP بر اساس طيف طيف هاي مندرج در جدول ٣ جهت تعيين وزن معيارها و روابط ميان معيارهاي نقشه استراتژي شرکت ايران خودرو مازندران استفاده شد.
نقشه استراتژي شرکت ايران خودرو مازندران (٦٢) مديريت بهره وري دوره ١٤، شماره ٢، پياپي ٥٣– تابستان ١٣٩٩ تعيين وزن ابعاد و معيارها / در گام پنجم ، با استفاده از ماتريس ارتباط کـل معيارهـا () سـوپر مـاتريس نـاموزون تشکيل شد (جدول ٩).
ميانگين نمرات عملکردي (به تصویر صفحه رجوع شود) شايان ذکر است وزن هاي حاصل از روش FDANP با استفاده از تغيير مقياس به طيف ١ تـا ٥ تبديل شده اند تا به کمک ماتريس اهميت - عملکرد بتوان اهداف استراتژيک مربوط به هر بعد مـدل را تحليل و گروه بندي کرد و با شناسايي اهدافي که در ناحيه اول (تمرکز کنيد) قرار دارند کانون توجه مديريت را براي تخصيص بهينه منابع تعيين نمود.
journal of Industrial Management, 1(6), 1-22, (In Persian) (٦٨) مديريت بهره وري دوره ١٤، شماره ٢، پياپي ٥٣– تابستان ١٣٩٩ Elbanna, S.