چکیده:
زمینه: اداره سازمانها در دنیای رقابت انگیز امروزه، بسیار پیچیده و دشوار میباشد. در این شرایط راه حلهای گذشته دیگر پاسخگوی مسائل امروزی نیست. در این میان سازمانهایی که ظرفیت ایجاد خلاقیت و نوآوری دارند، سریعتر و بهتر از سازمانهای غیر خلاق میتوانند به چالشهای محیطی پاسخ دهند دانشگاه یکی از محیطهای اجتماعی است که دانشجویان، بسیاری از زمان خود را در آن صرف میکنند و به لحاظ آموزشی، انگیزشی و مهارتی، تا ثیر زیادی از آن میپذیرند. هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی طراحی سازمان برای دانشگاه فرهنگیان با رویکرد یکپارچگی بود. روش: این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان و مدیران پردیسهای استانی دانشگاه فرهنگیان بود؛ که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند در مجموع تعداد 14 نفر از مطلعین کلیدی به عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. دادهها به روش مصاحبه نیمه ساختار یافته و بحث گروه کانونی جمع آوری شدند. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از روش کدگذاری استفاده شد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان میدهد که طراحی سازمانی دانشگاه فرهنگیان دارای هفت مولفه اصلی 1. رهبری 2. محیط 3. ساختار 4. فرهنگ 5. هدف 6. افراد 7. استراتژی بود. سپس ضمن شناسایی مولفههای محوری، مقولهها در درون مولفههای اصلی قرار گرفتند و مدل نهایی شکل گرفت. نتیجهگیری: برای ایجاد یک دانشگاه با حداقل اتلاف و بیشترین ارزشمندی میبایست یک نگرش سیستماتیک و همه جانبه در قالب عوامل و مولفههای رهبری، محیط، ساختار، فرهنگ، هدف، افراد، استراتژی مورد توجه قرار گیرد.
Background: Managing organizations in today's competitive world is extremely complex and difficult. In these circumstances, past solutions, no longer meet today's problems. In the meantime, organizations that have the capacity to innovate respond faster and better than non-creative organizations to environmental challenges.The University is one of the social environments where students spend most of their time and they have a great deal of influence in terms of education, motivation and skill. Objective: The purpose of this study was to develop an organizational design model for Farhangian University with an integrated approach. Method: This research is a qualitative research. The statistical population of the study included the staff and managers of Farhangian University provincial campuses; using purposive sampling, a total of 14 key informants were selected as research participants. Data were collected through semi-structured interviews and focus group discussions. The coding method was used to analyze the research data. Results: . The results of the qualitative part of the research show that the organizational design of the Farhangian University has seven main components (1. Leadership 2. Environment 3. Structure 4. Culture 5. objectives 6. Individuals 7. Strategy). Then, while identifying the axial components, the categories were incorporated into the main components and the final model was formed. Conclusion: In order to create a university with the least waste and the most value, a systematic and comprehensive approach should be considered in terms of leadership factors, environment, structure, culture, purpose, people and strategy.
خلاصه ماشینی:
با توجه به تحلیل های انجام شده و نتایج خلاصه شده در جدول ١، در پاسخ به سؤال اول پژوهش که هدف آن شناسایی مؤلفه های تشکیل دهنده طراحی سازمان با تأکید بر الگوی یکپارچگی در دانشگاه فرهنگیان بود، با استفاده از تحلیل نتایج مصاحبه های نیمه ساختاریافته طی دو مرحله کدگذاری و نیز با الهام از پیشینه پژوهش ، درمجموع به ٧ مؤلفه اصلی در طراحی سازمانی و ١٩ زیر مؤلفه رسیدیم که عبارت اند از ساختار سازمانی (رسمیت ، تمرکز، پیچیدگی )، رهبری (ماهیت رهبری ، اخلاق رهبری )، راهبرد (ماهیت راهبرد، هماهنگی راهبرد با اهداف )، اهداف سازمانی (ماهیت شفاف اهداف ، هماهنگی اهداف )، فرهنگ سازمانی (مأموریت و رسالت ، انطباق پذیری ، سازگاری ، مشارکتی )، افراد سازمانی (پرورش نیروی انسانی ، ارج نهادن به افراد سازمان ، روحیه و تشویق کارکنان ) و محیط سازمانی (فرهنگی ، سیاسی و قانونی ، فیزیکی و فناورانه ).
الگوی طراحی سازمان برای دانشگاه فرهنگیان با رویکرد یکپارچگی بحث و نتیجه گیری در این پژوهش ما به دنبال شناسایی مؤلفه های طراحی سازمانی دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاهی که تولید کننده نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش است بودیم که با توجه به نتایج تحلیل داده های حاصل از مصاحبه با خبرگان به ٧ مؤلفه اصلی در طراحی سازمانی و ١٩ زیر مؤلفه رسیدیم که عبارت اند از ساختار سازمانی (رسمیت ، تمرکز، پیچیدگی )، رهبری (ماهیت رهبری ، اخلاق رهبری )، راهبرد (ماهیت راهبرد، هماهنگی راهبرد با اهداف )، اهداف سازمانی (ماهیت شفاف اهداف ، هماهنگی اهداف )، فرهنگ سازمانی (مأموریت و رسالت ، انطباق پذیری ، سازگاری ، مشارکتی )، افراد سازمانی (پرورش نیروی انسانی ، ارج نهادن به افراد سازمان ، روحیه و تشویق کارکنان ) و محیط سازمانی (فرهنگی ، سیاسی و قانونی ، فیزیکی و / فناورانه ).