چکیده:
ا توجه به اینکه کودکان باعزت نفس پایین مستعد ابتلا به افسردگی هستند و از طرفی علائم افسردگی بر کیفیت زندگی، عملکرد تحصیلی و کارکرد اجتماعی آنها تاثیرگذار است. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین تروماهای اوایل زندگی و طرحوارههای ناسازگار اولیه بهعنوان پیشبین ابعاد افسردگی در نمونهای از دانش آموزان 7-11 ساله بود که به روش نمونهگیری تصادفی از نوع خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. از همه شرکتکنندگان خواسته شد به پرسشنامهی افسردگی کودکان و نوجوانان، پرسشنامهی تروماهای دوران کودکی و پرسشنامهی طرحوارههای ناسازگار اولیه برای کودکان پاسخ دهند. بهطورکلی، یافتهها نشانگر این هستند ترکیب خطی از متغیرهای پیشبین با افسردگی همبستگی چندگانه معنی دارد (21/5=F و 01/0 P=) بر این اساس میتوان بیان داشت که سوال پژوهش حاضر تائید میشود. باملاحظهی نتایج دریافت که از بین متغیرهای پیشبین، تروماهای اوایل زندگی 01/0 p=و 16/0- = و طرحوارههای ناسازگار اولیه 05/0 p=و 07/0- = نقش معنیداری در پیشبینی افسردگی دارد.
خلاصه ماشینی:
پيش بيني افسردگي بر اساس تروماهاي اوايل زندگي و طرح واره هاي ناسازگار اوليه در کودکان ٧ تا ١٢ سال ديانا حبيبي ١، مجتبي اميري مجد ٢، عليرضا کريمي ٣ ١ دکتري روانشناسي و آموزش کودکان استثنايي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد اهواز (نويسنده مسئول ) ٢ دانشيار گروه روان شناسي ، دانشکده علوم انساني ،دانشگاه آزاد اسلامي واحد ابهر ٣ دکتري روانشناسي و آموزش کودکان استثنايي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد اهواز چکيده با توجه به اين که کودکان باعزت نفس پايين مستعد ابتلا به افسردگي هستند و از طرفي علائم افسردگي بر کيفيت زندگي، عملکرد تحصيلي و کارکرد اجتماعي آن ها تأثيرگذار است .
عدم تطابق ميان رفتارهـاي تربيتـي والـدين و خلق ذاتي کودک نيز ممکن است موجب شکل گيري طرح واره هاي نابهنجار اوليه شود با توجه به مطالب بيان شده درزمينه ي بررسي تروماهاي اوايل زندگي و طرح واره هاي ناسازگار اوليه به عنوان پيش بين افسردگي در کودکان ٥ تا ٩ سال ، در پـژوهش حاضـر ايـن مسئله موردبررسي قرار خواهد گرفت که آيا تروماهاي اوايل زندگي و طرح واره هاي ناسازگار اوليه قادر به پيش بينـي افسـردگي در کودکان مي باشند؟ 1 - van der Kolk 2 - Kar 3 - Hawkins, Radcliffe ٢.
1 -Children’s depression inventory (CDI) 2 -Childhood trauma questionnaire (CTQ) 3 -Schema inventory for children 18 جدول ٢ ميانگين و انحراف معيار نمره هاي دانش آموزان در متغيرهاي پژوهش به تصویر صفحه مراجعه شود.