چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه خلاقیت در دانشآموزان تیزهوش با نشاط معنوی، میزان محبوبیت والدین، سبکهای فرزند پروری و ویژگیهای شناختی است. پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی با استفاده از روش همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پدران، مادران و فرزندان مشغول به تحصیل در مدارس تیزهوشان استان آذربایجان شرقی بودند. بدین منظور کلیه 125دانشآموزان پسر متوسطه اول مدرسه تیزهوشان علامه طباطبائی شهرستان بناب در سال تحصیلی 97-96 با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب و با آزمون هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهار مورد ارزیابی قرار گرفتند. تعداد 81 دانشآموز دارای هوشبهر برابر یا بالاتر از 115 در هوشبهر کل یا یکی از مقیاسهای آزمون هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهار به عنوان نمونه تیزهوش انتخاب شدند. تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS انجام شد. ابزارهای پژوهشی استفادهشده در این پژوهش شامل: پرسشنامههای سبکهای فرزندپروری، نشاطمعنوی، محبوبیتوالدین، آزمون خلاقیت و آزمون هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهار بودند. فرضیه پژوهشی با استفاده از رگرسیون چندگانه آزمون شد. نتایج نشان داد، سبک فرزندپروری مقتدرانه مادر (بتای 306/0)، نشاط معنوی (بتای249/0) از عوامل محیطی و هوشبهر کل (بتای234/0) از عوامل شناختی هستند که با خلاقیت رابطه دارند.
The purpose of this study was to investigate the relationship between creativity and cognitive abilities of gifted teenager and test the threshold hypothesis. This research was a correlation study. In this research, the students studying in schools of the East Azarbaijan Province were selected as a study population and 125 first-year students of the first grade of Tizhoushan Allameh Tabataba'i in Bonab were selected in educational year of 97-96 study with purposeful sampling as a prototype. The fourth edition of Children's Wechsler Measurement Scale for adolescents was performed. All students studying in schools of East Azarbaijan Province were study population. 125 secondary male students of Allameh-Tabatabee Tizhoshan School in Bonab were chosen as our sample. Students were assessed through WISC-IV and 81 of them having IQ of 115 or more in one of indices of WISC-IV were chosen as the study’s sample. Statistical analysis was performed using SPSS and research instruments used in this study are: questionnaires of popularity of parents, spiritual happiness, parenting Styles, creativity test and WISC-IV. The results revealed that mother’s positive parenting styles (Beta 0/306), spiritual happiness (Beta 0/249) of environmental factors and FIQs (Beta 0/234) of cognitive factors are those that account for creativity.
خلاصه ماشینی:
پيش بيني خلاقيت نوجوانان تيزهوش با توانايي هاي هوشي ، سبک هاي فرزند پروري ، نشاط معنوي و محبوبيت در خانواده جعفرممقاني ١ غلامعلي افروز٢ باقرغباري بناب ٣ سوگندقاسم زاده ٤ چکيده هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه خلاقيت در دانش آموزان تيزهوش با نشاط معنوي، ميزان محبوبيت والدين ، سبک هاي فرزند پروري و ويژگيهاي شناختي است .
ابزارهاي پژوهشي استفاده شده در اين پژوهش شامل : پرسشنامه هاي سبک هاي فرزندپروري، نشاط معنوي، محبوبيت والدين ، آزمون خلاقيت و آزمون هوشي وکسلر کودکان ويرايش چهار بودند.
رانکو و البرت ١ (١٩٨٦) در پژوهش هاي خود به اين نتيجه رسيدند که خانواده هايي که فرزندان خلاق دارند داراي دو جنبه اساسي، ارتباط مثبت بدون وابستگي زياد بين والدين و کودک و وجود يک جو آزاد و غيرمستبدانه هستند.
#$$000 نقدي (١٣٩٦) در پژوهشي به اين نتيجه رسيده است که بين محبوبيت والدين و خلاقيت دانش آموزان تيزهوش رابطه معني داري وجود ندارد.
در پژوهش حاضر به دنبال توصيف و کشف رابطه عوامل نشاط معنوي، ميزان محبوبيت و سبک هاي فرزند پروري والدين با خلاقيت دانش آموزان تيزهوش بوديم .
ابزارهاي پژوهشي مورد استفاده در اين پژوهش شامل : آزمون هوشي وکسلر کودکان ويرايش چهار، آزمون خلاقيت تورنس ١ پرسشنامه هاي سبک هاي فرزندپروري، نشاط معنوي، و محبوبيت والدين بودند.
بحث در اين پژوهش رابطه بين نشاط معنوي، محبوبيت والدين ، سبک هاي فرزند پروري و هوش با خلاقيت بررسي شد.
اين نتايج منطبق با نتايج پژوهشي فراهيني و همکاران (١٣٩٣) است که نتيجه گيري کرده اند يک رابطه مثبت و معناداري بين شيوه فرزند پروري مقتدرانه مادر با خلاقيت وجود دارد.