چکیده:
با بررسی فرهنگ زمان نزول اسلام و رفتار برخاسته از جهل و نادانی،آثار تحقیر و تقبیح آن را در مورد زنان مشاهده میکنیم و ضرورت یک انقلاب فرهنگی را احساس مینماییم.رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و اله اصلاحات فرهنگی، اجتماعی و...خود را،که از پشتوانهی وحیانی برخوردار بود،در تمامی عرصهها به بهترین شکل ممکن،در مدت کوتاهی،به منصهی ظهور رساند؛ بهویژه در مورد زنان که آنها را از بحران هویت،امنیت،اخلاق،خانواده، اجتماع و...رهایی بخشید و طرز تلقی مردم آن زمان را در مورد این قشر مظلوم تغییر داد. در رویکرد نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و اله زن دارای شخصیت والای انسانی است که در خانواده از مقام و منزلت ویژهای برخوردار است،ضمن اینکه پایگاه اجتماعی،سیاسی،فرهنگی و اقتصادی وی باید محترم شمرده شود.
در ادبیات اسلام زن و مرد،همانند دو سیاره گرد هم در مدار خود در گردشند و تقسیم مسؤولیتها مایهی برتری و یا فروتری نیست،بلکه کمال هر شخص در حوزهی وظایف محولهاش بروز میکند.
خلاصه ماشینی:
"گویا در میزان اندیشهی دینی و سنت نبوی ایمان شرط و مؤلفهی بسیار مهم برای قبولی عمل و رسیدن به حیات طیبه است که هیچ فرقی بین دو صنف انسانی در این مقوله نیست و این مهم سد راه هر اندیشهی مخربی است که اسلام عزیز و روش پیامبر بزرگ الهی صلی الله علیه و اله را نشانه میگیرد و آن را محکوم به پستتر شمردن جامعهی زنان و شخصیت آنان میداند.
از آن زمان که رسول خدا صلی الله علیه و اله زنان را از تاریکی جاهلیت آزاد ساخت،بیش از چهارده قرن میگذرد،و بار دیگر زن به ظلمت جهل و جور بازگشت نموده و به نام تجدد و آزادی به اسارت و تباهی کشیده میشود و در زیر پوشش فریبای تمدن مدرن و وعدهی تساوی و عدالت،به ورطهی بیهویتی سوق داده شده و رفتار نامناسب بعضی از مسلمانان با این قشر از جامعه و تبلیغات فرهنگی غرب بر دیدگان بانوان پرده افکنده است تا حقایق را دگرگون درک نمایند و عفت را بردگی،انجام وظیفه را اسارت و بیهویتی را شخصیت بنامند.
نتیجهگیری با بررسی اجمالی در سیرهی نبی اکرم صلی الله علیه و اله در مورد جایگاه و مکانت زن، درمییابیم ایشان با پشتوانهی مکتب وحیانی اسلام توانستند برنامهی کاملی از سعادت و عدالت انسانی را برای این دو عنصر اساسی اجتماعی ارائه دهند و پرواضح است که احیای شخصیت والای زنان در همهی ابعاد،چه فردی و اجتماعی و چه در عرصههای مختلف در ادبیات دین اسلام طراحی شده است و روشن است که حرکت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله در دفاع از حقوق زنان هم در جهت نقد سنتهای زمان استوار بود و هم در ترسیم شخصیت و جایگاه."