چکیده:
این پژوهش در چارچوب نظریه ایدئولوژی وندایک انجام شده و به دنبال امکانسنجی بازنمایی ایدئولوژی صاحبان قدرت رسانهای در چارچوب این نظریه است. بررسی تطبیقی بسامد استفاده از هر یک از استراتژیهای وندایک و تبیین آن از دیگر اهداف است. در این راستا ۶۰ متن خبری مربوط به برجام در بازه زمانی ژوئن ۲۰۱۵ تا ژانویه ۲۰۱۶ (فاصله زمانی تصویب برنامه جامع اقدام مشترک تا اجرایی شدن آن) مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش، سه رسانه آمریکایی (ABC, Washington Post, New York Times) و سه رسانه ایرانی (خبرگزاری فارس، ایسنا و ایرنا) مورد مطالعه قرار گرفته، ایدئولوژیهای خاص به کار رفته در هر گزارش مورد بررسی قرار گرفته و با استراتژیهای وندایک، تطبیق داده میشود. نتایج این پژوهش نشان میدهدکه رسانههای ایرانی و آمریکایی در پوشش و بازتاب یک موضوع واحد (برجام) رویکردی خنثی ندارند. همچنین میزان کاربست استراتژیهای وندایک (هم در بعد خرد و هم در بعد کلان) در رسانههای آمریکایی نسبت به رسانههای ایرانی بیشتر است. علاوه بر آن، هم در رسانههای ایرانی و هم در رسانههای آمریکایی، میزان کاربست استراتژی «واژگان» نسبت به سایر استراتژیها بالاتر است که دلیل این امر را میتوان سادگی بازنمایی آن در ذهن مخاطب به لحاظ شناختی دانست.
This descriptive-analytic study has been done with librarian method based on Van Dijk’s theory of Ideology (2006) and is to due to verify representation of ideology of media powers based on Van Dijk’s theory of Ideology. A comparative study on frequency of usage of each of micro strategies introduced by Van Dijk and present a linguistics description and illustration on that, is the other goal of this study. To do so three American media (ABC, Washington Post, New York Times) and three Iranian media (ISNA,IRNA, FARS News) were selected and 10 news related to Iran nuclear issue were chosen randomly from each media in period of Jun 2015-Jan 2016. Results show that neither American nor Iranian media are neutral, reflecting news about JCPOA. Usage of Van Dijk’s strategies in micro and macro dimensions has more frequency in American media. In both Iranian and American media the strategy of lexicon has more frequency that can be explained by it’s simplicity of decoding in referee’s mind, cognitively.
خلاصه ماشینی:
هرچند این رسانه ها بطور محـدود اقـدام بـه انتشـار برخی پادروایت ها درباره برنامه هسته ای ایران نیز میکنند اما از آنجا که مخاطبان رسـانه هـا پس از تصمیم گیری تمایل دارند اطلاعاتی را به یاد آورند یا دنبال کنند کـه بـا تصـورات و نتایج مورد انتظارشان انطباق داشته باشد، بنابراین ارائه پادروایت ها در وهلـه بعـدی تـاثیری بر موضع آنها نخواهد داشت .
در این پژوهش همچنین تلاش میشود فراینـد برنامـه ریـزی رسانه های آمریکایی برای تهدید نشـان دادن برنامـه هسـته ای ایـران کـه از ایـدئولوژیهـای صاحبان قدرت نشات گرفته و سـپس بـا اسـتفاده از رسـانه هـا و کاربسـت اسـتراتژیهـای وندایک به مخاطب منتقل میشود تا چگونگی تاثیر آن در ذهن مخاطب و توسل بـه برخـی ویژگیهای شناختی ذهن که از طریق مدل عملیاتی مانوئل کاستلز صورت مـیگیـرد، مـورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.
مهدی زاده (١٣٨٧) در رساله دکتری خود با عنوان «بازنمایی ایران در مطبوعات غرب » بـا استفاده از روش تحلیل گفتمان ، هشت مقاله از روزنامه های ن وی یورک تایمز، گـاردین ، لومونـد و دیولت را در بازه زمانی سال هـای ١٩٩٧ تـا ٢٠٠٢ بررسـی کـرده و تـلاش کـرده اسـت ایدئولوژی و گفتمان موثر بـر ایـن رسـانه هـا را در چـارچوب معرفـی «خـود» و بازنمـایی «دیگری» نشان دهد.
, world powers reach historic deal with Iran (Foreign Policy) ـ کاربرد واژه powers و قدرت خطاب کـردن غیرخـودی ایـران ، اسـتفاده از اسـتراتژی واژگان گراییگرایی برجسته سازی نقاط قوت خود و همچنین مقوله بندی است .