چکیده:
اعطای مرتبه وثاقت یا ضعف به یکایک راویان یک سلسله سند، یا قبول و رد یک متن و سند و نحوه تعامل با یک روایت، بـر معیارها و ضوابطی استوار است که کشف آن به معنای شناخت روش نقد و سبک سنجش یک اندیشمند رجالی با موضوع فراروی اوست. این مقاله به روش توصیفی-تحلیلی به تبیین و تشریح رویکرد و معیارهای رجالپژوهی مرجع تقلید گرانقدر؛ آیتالله شبیری زنجانی، از رجالیون مطرح معاصر میپردازد و ضوابط اعتبارسنجی اسناد روایات را که در خلال دروس و نوشتههای معظمله بهصورت پراکنده و غیر مدوّن مورد اشاره قرار گرفته و هنوز به گونه آکادمیک ارائه نگردیده، به اختصار تحلیل و تبیین میکند. آیتالله شبیری با رویکردی عالمانه، از منظر فقیهی اصولی به ضرورت پرداختن به علم رجال به عنوان ابزاری کارآمد برای تبیین صحت صدور حدیث که خود مقدمه اثبات حجیت و تبیین دلالت آن است، اذعان و تاکید دارند. معیارهای ایشان در اعتبارسنجی اسناد و راویان احادیث در اکثر موارد هماهنگ و منطبق با آراء مشهور اصولیین و در پارهای موارد نیز متفاوت و نقادانه است.
Giving credibility or weakness to each narrator of a series of documents, or accepting and rejecting a text and document and how to interact with a narrative, is based on criteria and criteria, the discovery of which means recognizing the method of critique and assessment of a leading thinker on the subject. He is. This descriptive-analytical article explains and explains the approach and criteria of rijal-research of the esteemed imitation authority; Scattered and unencrypted, it is not presented academically, it is briefly analyzed and explained. Ayatollah Shobiri, with a wise approach, from the point of view of principled jurists, acknowledges and emphasizes the need to address the science of men as an effective tool to explain the authenticity of the issuance of hadith, which is itself the prelude to proving authenticity and explaining its meaning. His criteria for validating the documents and narrators of the hadiths are in most cases harmonious and in accordance with the well-known opinions of the fundamentalists, and in some cases they are different and critical.
خلاصه ماشینی:
علم رجال، بحث از حالات راویان را بر عهده دارد تا به وسیله آن از صدور احادیث اطمینان حاصل و از آنها استفادههاى مطلوب شود» (سبحانی، 1410ق، 11؛ مدیر شانهچی، 1377ش، 8؛ صرامی، 1391ش، 3) و «بسیاری از عالمان و فقیهان، فراگیری این علم را بر دانشپژوهان علوم اسلامی، ضرورتی اجتنابناپذیر دانستهاند؛ گرچه گروه اندکی به نام اخباریون تلاش کردند از جایگاه واقعی این علم بکاهند و فراگیری آن را به بهانه صحت تمام روایات کتب حدیثی بهویژه کتب اربعه شیعه، بیهوده و اتلاف وقت قلمداد نمایند، ولی به جهت عدم استواری دلایلشان، این تفکر نتوانست چندان دوام بیاورد و علم رجال با تلاش علمی عالمان بزرگ در کنار علوم دیگر اسلامی مسیر کمال را دنبال کرده است» (علینژاد، 1387ش، 1؛ کجوریی شیرازی، 1389ش، 43).
نتیجه اینکه باید علمی باشد که حدیث دروغین را از غیر آن جدا کند و بنابراین علم رجال مورد احتیاج است» (همان، جلسه 2) ایشان ضمن ضعیف توصیف کردن ادله مخالفین این دیدگاه (همان، جلسه 1) در نهایت چنین نتیجهگیری میکنند: «خلاصه اینکه این اشکالاتی که بر علم رجال بیان میکنند و در نتیجه قائل هستند علم رجال بههیچوجه فایده ندارد، اشکالاتی بیاساس است و حتی اگر فایدهی علم رجال را محدود کند، نمیتواند کلاً این علم را بیثمر معرفی کند.
2080 Shortcomings and Musts of Hadith Textual Criticism in Allameh Askaris Works Mohaddese Imani1 Mohsen Qasempour*2 Hossein Sattar3 Abstract Allameh Seyyed Morteza Askari is one of the contemporary scholars who has traced the origins of variations between Islamic religions through surveying and analyzing the narrations.